Ile można zaoszczędzić przy zakupie auta? Okazuje się, że całkiem sporo. Przedsiębiorcy z tego korzystają
W listopadzie zarejestrowano w Polsce 41,7 tys. nowych samochodów osobowych, co jest liczbą o 22 proc. większą niż w roku ubiegłym. IBRM Samar informuje z kolei, że rejestracje nowych aut z segmentu premium podskoczyły nawet o 25 procent. Dlaczego tak się dzieje? Oddajemy głos ekspertom. ” Końcówka roku to tradycyjnie okres, kiedy przedsiębiorcy „robią koszty” i decydują się na leasing lub wynajem samochodu. W tym roku dodatkową zachętą są naprawdę wysokie rabaty. Wynoszą one średnio 12%, a w niektórych przypadkach nawet 25% względem ceny katalogowej. Na rynku widać wzrost zainteresowania nowymi autami” – tłumaczy wiceprezes platformy internetowej Carsmile, Michał Knitter, cytowany przez serwis MotoFakty.
Przedsiębiorcy decydują się pod koniec roku na takie rozwiązania, bowiem mogą skorzystać z odliczeń podatkowych przy wyborze leasingu. W kosztach można rozliczyć szereg rzeczy. ” Koszt finansowy związany z leasingiem operacyjnym czy wynajmem auta przedsiębiorca może odliczyć, co do zasady w całości, dotyczy to również opłaty wstępnej. Podobnie jest z kosztem ubezpieczenia AC i OC. Natomiast wydatki związane z serwisami czy zakupem opon odliczy tylko w 75%” – tłumaczy doradca podatkowy firm InFakt, Piotr Juszczyk.
Przedsiębiorcy pod koniec roku masowo kupują nowe samochody. Wszystko po to, aby wrzucić to wszystko w „koszta”
Sprawa jednak jest trudniejsza w przypadku zakupu aut o wartości przekraczającej 150 tys. zł przy napędach tradycyjnych oraz 225 tys. zł przy elektrykach. „Proporcję wynikającą z nadwyżki ceny auta ponad limit 150/225 tys. zł należy zastosować również wobec ubezpieczenia AC. Nie stosuje się jej natomiast względem polisy OC, która podobnie, jak koszty eksploatacyjne oraz część odsetkowa raty, jest wyłączona z proporcji” – tłumaczy Juszczyk.
Przedsiębiorcy pod koniec roku podpisują umowę leasingu, dokonują wpłaty własnej i rozliczają ją w kosztach kończącego się roku podatkowego. Proces wygląda następująco:
- zawarcie umowy (w przypadku leasingu obowiązuje forma papierowa, co wynika z obowiązujących przepisów);
- zawarcie umowy poprzedzone jest oceną zdolności kredytowej leasingobiorcy;
- wystawienie faktury pro forma na opłatę wstępną (część firm nie wystawia pro formy);
- przelew środków;
- wystawienie faktury po zaksięgowaniu środków na rachunku firmy leasingowej lub wynajmującej;
źródło: MotoFakty / Carsmile