ABT zaprezentowało oszałamiające Audi R8 – XGT
Czy jakiekolwiek Audi R8 może być bardziej ekstremalne, niż jest? To już udowodniło wielu tunerów. Wersja od ABT o nazwie XGT to jednak wisienka na torcie dzieł niemieckiego tunera. Limitowany do 99 egzemplarzy model pochodzi od wyczynowej wersji serii DTM.
Już sam wygląd jest na tyle ekstremalny, że mamy wrażenie, że to kolejna świetna zabawka z przeznaczeniem na tor wyścigowy. Tymczasem ABT tak zaprojektowało R8 XGT, by można było cieszyć się jazdą codziennie na drodze. Jak twierdzi tuner to najbardziej ekskluzywny model, jaki kiedykolwiek udało mu się zaprojektować. Nie przesadza kiedy pisze o nim „kiedyś łowca trofeów, a teraz obiekt pożądania”.
Nie jest tajemnicą, że król samochodów sportowych producenta z Ingolstadt przechodzi do historii. Obecny model jest ostatnim z silnikiem V10. Nawiązanie do świata wyścigów przez firmę ABT Sportsline nie jest tu zatem przypadkowe. Model ma na swoim koncie wiele udanych wyścigów. Powstałe na bazie modelu wyścigowego GT2 R8, zespół startujący w wyścigach klasy DTM wraz z tunerem tak zaprojektowali, by powodował efekt gęsiej skórki codziennie. Każdy z 99 egzemplarzy powstanie zaś zgodnie z personalizacją klienta.
To maszyna opracowana na niemieckich torach Nürburgring, Sachsenring i Hockenheim
Jeśli myślisz, że jest to po prostu kolejny prosty tuning Audi R8, to się mylisz. Ten model z oznaczeniem ABT XGT opiera się na wyścigowym Audi R8 LMS GT2 , które przeszło liczne modyfikacje, po to by uczynić go „legalnym” na ulicach.
Tuner poświęcił na to niecałe 2 lata pracy, by jego klienci mogli doświadczać codziennie wrażeń zarezerwowanych dla samochodu wyścigowego. Firma ABT swoje XGT tak zaprojektowała i przygotowała, aby spełniło wymogi prawne w zakresie hamowania, hałasu, a nawet bezpieczeństwa. Tuner przeprowadził nawet testy zderzeniowe, inscenizując zderzenia czołowe i boczne.
To poza ekstremalnym stylem nawiązującym do samochodu wyścigowego. Widzimy tu duże wloty powietrza z przodu i na masce, kutymi felgami ABT z centralną nakrętką zabezpieczającą 19 i 20 cali, ale przede wszystkim spojler o imponującym rozmiarze.
Audi R8 XGT przejechało tysiące kilometrów na torach Nürburgring Nordschleife, Sachsenring i Hockenheimring, aby znaleźć idealne ustawienie. Za jego kierownicą zasiadali uznani kierowcy wyścigowi serii DTM tj. Martin Tomczyk, Kelvin van der Linde, czy ambasador marki Scherer Frank Stippler. Każdy z nich miał udział w rozwoju prac nad tym modelem.
Jaką mocą dysponuje Audi R8 ABT XGT?
Sercem modelu jest rzecz jasna kultowy silnik V10 o pojemności 5,2 l, który rozwija moc 640 KM. Przekazuje ją na tylne koła za pośrednictwem 7-biegowej automatycznej skrzyni biegów S-tronic. Biegi można przerzucać łopatkami przy kierownicy, która wygląda jak ta wyścigowa.
Konsola wewnątrz samochodu także dostarcza wrażeń z wnętrza samochodu wyścigowego. Ekran pokładowy wyświetla podczas jazdy wszystkie przydatne informacje, a na konsoli środkowej znajdują się przyciski i przełączniki, jak w sportowej wersji R8 LMS GT2.
W związku z tym, że jest to samochód do jazdy po drogach, tuner z Kempten wyposażył samochód w kamerę cofania, centralny zamek i ręczny hamulec. Trzeba wiedzieć, że R8 ABT XGT waży 1,4 tony i może w sprincie osiągać prędkość nawet 310 km/h. Nie jest to zatem zabawka łatwa do okiełznania.
„Działanie na drodze, zachowanie układu kierowniczego i przyspieszenie nie mogą być porównywane z żadnym samochodem drogowym”. To dzięki podwójnie regulowanemu zawieszeniu ze zmodyfikowanymi sprężynami ambitni kierowcy mogą znaleźć własne, idealne ustawienie na każdy tor wyścigowy.
Oprócz szacunku do mocy i osiągów właściciel będzie musiał mieć także gruby portfel. Ile trzeba zapłacić za taki samochód? Taka wersja to wydatek od 598 000 euro wzwyż. Każdy, kto chciałby obejrzeć z bliska wyjątkowe R8 ABT XGT na żywo, może polecieć do Frankfurtu. Tam w Moguncji, około 20 minut od lotniska, 23 listopada otwarto salon ABT firmy Scherer Sport. Jeśli nie masz takich możliwości zawsze może obejrzeć Audi R8 ABT XGT na wyjątkowym filmie poniżej.