Analitycy nie mają wątpliwości – Dacia pobije zeszłoroczny wynik nawet o 20%
Dacia zarejestrowała w październiku na rynku europejskim 46 222 samochody. Tym samym zwiększyła wolumen sprzedaży o 33,5% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Udział w rynku rumuńskiej marki w październiku osiągnął poziom 4,4%. To, jak podają analitycy Profit.ro, oznacza wzrost o 0,6 punktu procentowego w porównaniu z rokiem ubiegłym, przy wzroście o około 12 000 samochodów w stosunku do poziomu z 2022 roku.
W rezultacie Dacia osiąga wolumen sprzedaży 464 902 samochodów na rynku europejskim (UE plus EFTA plus Wielka Brytania). To oznacza udziałem w rynku na poziomie 4,3% i wzrost o 21,2% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Budżetowa marka tym samym przygotowuje się do poprawienia zeszłorocznego wyniku co najmniej o ok.20%.
W samej Unii Europejskiej marka zwiększyła swój udział, przekraczając 5,1% w październiku, z 43 707 samochodami. Notuje w ten sposób wzrost sprzedaży o ponad 35%, według ACEA. W ciągu dziesięciu miesięcy 2023 r. udział w rynku kształtuje się na poziomie blisko 5%, sprzedając łącznie 434 182 samochody (plus 22,7%).
Te wyniki mogą znacznie się zmienić, bo jak wiadomo, Dacia szykuje już godnego następcę dla dzisiejszego Dustera. Już dziś wiadomo, że może być kolejnym hitem rumuńskiego producenta. Debiut modelu nastąpi na targach Geneva Motor Show 2024. Imprezę zaplanowano w terminie od 26 lutego do 3 marca 2024 r.
Rumuni ustępują tylko dużym markom
Według danych analityków, Dacia zajmuje obecnie 8. miejsce w UE pod względem liczby sprzedanych samochodów. W ranking przed nią znajdziemy jedynie duże ważne marki tj. VW, Toyota, Renault, Peugeot, Audi, BMW, Mercedes, Skoda.
Warto podkreślić, że marka Renault, która w pierwszych dziesięciu miesiącach roku sprzedała 519 047 samochodów, wyprzedziła w tym ważnego rywala- Peugeot. Przyszły rok może być dla marki jeszcze lepszy, jeśli nowy Duster będzie jak dotąd w atrakcyjnej cenie i zyska oprócz atrakcyjnego wyglądu zapowiadane nowe technologie i ulepszenia w obrębie układu napędowego.
Na rodzimym rynku Dacia straciła ostatnio dwie pozycje i znajduje się obecnie na 10 pozycji wśród najczęściej kupowanych samochodów. Pocieszające jest to, że pomimo tego tu też marka notuje wzrost zainteresowania zakupem.
Marka zyskuje nowych klientów dzięki rządowym dotacjom oferowanym w zamian za zmianę samochodu na elektryczny. Tylko w tym roku prawie 35% nowo zakupionych samochodów z dotacji państwa to właśnie te rumuńskiej marki.
W tej kategorii nowych samochodów finansowanych ze środków pozyskanych w ramach programów Rabla Classic i Plus, Dacia Spring z ilością 4354 sprzedanych egzemplarzy uzyskała ponad 42% udziału w rynku. To na razie jedyny tego typu samochód w gamie modeli rumuńskiego producenta.
Nie jest tajemnicą, że pod względem liczby mieszkańców Rumunia nadal znajduje się poniżej poziomu UE, jeśli chodzi o stopień motoryzacji.