Niektórzy kierowcy nigdy nie słyszeli o czymś takim, stąd nawet nie zastanawiają się co oznacza kontrolka z piorunem. Nic dziwnego, bo takowa nie występuje w każdym modelu samochodu. W przypadku niektórych marek piorun występuje jako samodzielny symbol, a w innych błyskawicę otacza obrys silnika. W Polsce częściej spotkamy ten drugi przypadek, ponieważ stosował go m.in. popularny w naszym kraju Opel. Wielu producentów stosuje sam obrys silnika lub napis check engine.
Co oznacza kontrolka z piorunem w obrysie silnika?
Prawda jest taka, że kontrolka z piorunem w obrysie silnika nie oznacza nic dobrego. Z drugiej strony nie jest to podbramkowa sytuacja. Świadczy o tym żółty kolor takiej kontrolki, który sugeruje awarię, ale nie niebezpieczeństwo. Czasem chwilowe zaświecenie się tej kontrolki nawet nie oznacza awarii (np. podczas rozruchu). Pamiętajmy, że system samodiagnozujący czasem może odebrać coś jako usterkę. Jednak w przypadku, gdy silnik pracuje tak samo dobrze, a kontrolka gaśnie, to nie powinniśmy być zaniepokojeni.
W przypadku stałego świecenia się kontrolki z piorunem w obrysie silnika, otrzymujemy informację o przejściu na program awaryjny. Pozwala nam on na kontynuowanie jazdy, niekiedy przy ograniczonych osiągach. Jest to jednak wyraźny sygnał, aby udać się do warsztatu na diagnostykę. Dłuższa jazda z podświetloną kontrolką z piorunem w obrysie silnika grozi uszkodzeniem katalizatora, zwiększonym zużyciem paliwa i pogorszeniem sprawności silnika. Jeżeli ta kontrolka stale miga przy próbie uruchomienia jednostki napędowej, może to sugerować kłopot z immobiliserem.
Co konkretnie mogło ulec awarii?
Wbrew pozorom nie muszą to być rzeczy, które oznaczają drogą i trudną naprawę. Czasem ten symbol zaświeci się, gdy do wymiany jest tak błaha rzecz jak elementy zapłonowe, czyli cewka, świece lub przewody. Może to także oznaczać awarię przepływomierza (wtedy zapewne zauważymy wyższe zużycie paliwa i osłabienie). Niewykluczona jest też blokada zaworu EGR lub inna usterka pogarszająca emisję spalin, np. katalizatora, filtra cząstek stałych lub sondy lambda.
W przypadku jednostek turbodoładowanych taka kontrolka może oznaczać, że czujnik ciśnienia doładowania wykrywa błąd. To jednak nie koniec możliwych przyczyn, ponieważ kontrolka z piorunem w obrysie silnika zbiorcza wychwytuje każdą nieprawidłowość pracy jednostki napędowej. Może to być zatem także złe dawkowanie gazu w silnikach z instalacją LPG. W każdym razie nie należy panikować, a właściwie zdiagnozować dokładną przyczynę awarii. Niewątpliwie precyzyjniej uda się to zrobić w warsztacie, który może podpiąć komputer, aby dokładnie poznać kod błędu.
Co oznacza kontrolka z piorunem na czerwono?
Możliwe jest też zobaczenie na tablicy rozdzielczej symbolu z czerwoną błyskawicą. Może go kojarzyć bardzo ograniczona liczba osób. Wszystko dlatego, że jest to typowe dla niektórych aut amerykańskich. Spotkamy je zwłaszcza w modelach z rodziny koncernu Fiat Chrysler (dziś Stellantis). Chodzi zatem o takie auta jak Chrysler PT Cruiser, Dodge Journey, Dodge Caliber itp. Zatem co oznacza kontrolka z piorunem w kolorze czerwonym?
Jak można dowiedzieć się z instrukcji, jest to kontrolka systemu elektronicznego sterowania przepustnicy (ETC). Sugeruje ona, że doszło do jakiejś usterki. Jeżeli po zgaszeniu auta i ustawieniu skrzyni w tryb parkingowy, a następnie ponownym uruchomieniu problem powtórzy się w trakcie jazdy, to oznacza to konieczność wizyty w ASO. Silnik zazwyczaj dalej pracuje w miarę normalnie. Jeżeli jednak kontrolka z piorunem w kolorze czerwonym miga, to lepiej zatrzymać auto i wezwać lawetę. Zresztą możemy wtedy odczuć spadek sprawności jednostki napędowej i inne anomalie.