Taka czerwona kontrolka z wykrzyknikiem to np. ostrzeżenie
Czerwona świecąca kontrolka na desce rozdzielczej to nigdy nie jest dobra wiadomość dla kierowcy. Takich nigdy nie należy bagatelizować, chociaż nie zawsze miała ona oznaczać poważny problem wymagający natychmiastowej interwencji.
Taka, jeśli jest w kółku z wykrzyknikiem lub w trójkącie i świeci na desce rozdzielczej samochodu, może właśnie zarówno sygnalizować błahostkę, jak i poważny problem oraz mandat w perspektywie. To właśnie jedna z tych, których nie wolno bagatelizować. Od czego zacząć, by znaleźć źródło problemu?
Jedno jest pewne, to informacja dla kierowcy, że problem dotyczyć może np. hamulców. To, czy awaria jest poważna, wymaga skontrolowania. Najczęściej widzimy ją bowiem, gdy zapomnimy o tym, by zwolnić hamulec ręczny, ruszając z miejsca postoju. Czerwona kontrolka z wykrzyknikiem w takiej sytuacji to zasygnalizuje. Nie jest tajemnicą, że taka jazda może zakończyć się zarówno uszkodzeniem zacisków, jak i opon. Co, jeśli się okaże, że to nie zaciągnięty hamulec ręczny jest problemem?
Kolejna, zupełnie błaha przyczyna takiej sytuacji to przepalona żarówka świateł „stop”. Warto ją w takiej sytuacji sprawdzić i jak najszybciej usunąć ten problem. Brak takiego oświetlenia może zakończyć się stłuczką, co w najlepszym przypadku skończy się mandatem. Jeśli to żadna z powyższych przyczyn, to kierowca ma dużo poważniejszy problem.
W pierwszej kolejności warto zajrzeć pod maskę samochodu
Kontrolka z wykrzyknikiem wymaga, by kierowca zajrzał pod maskę i sprawdził, czy problemem nie jest poziom płynu hamulcowego, którego zwyczajnie jest za mało w zbiorniczku wyrównawczym. Jeśli nie płyn i nie ręczny hamulec, czy przepalona żarówka, to co jeszcze oznacza czerwona kontrolka z wykrzyknikiem?
Kolejna przyczyna to bardzo często informacja o zużyciu klocków hamulcowych. W takiej sytuacji czerwona kontrolka z wykrzyknikiem zaświeci się za sprawą czujnika. To dlatego, że dziś wiele samochodów posiada klocki hamulcowe wyposażone w specjalne sondy, które przesyłają do komputera informacje o tym, że osiągnęły duży stopień zużycia.
Jeśli układ hamulcowy to kontrolka może sygnalizować problemy z układem ABS lub ESP, zablokowanie się jednego z zacisków lub uszkodzenie jednego z czujników przy kołach. To w nowszych samochodach.
Warto wiedzieć, że w takich pojawia się także bardzo podobna kontrolka, tylko bardziej wygląda jak podkowa. Tam taka z wykrzyknikiem informuje o problemie z ciśnieniem w oponach. Zaświeci się, gdy jest ono niższe od wymaganego. Taka może się także pojawić po wymianie ogumienia na zimowe. Wystarczy wówczas sprawdzić ten ważny parametr i jeśli jest prawidłowy, przytrzymać odpowiedni przycisk. Taki w wielu samochodach zwykle umieszcza się w pobliżu panelu klimatyzacji.
W pojazdach starszego typu kierowcy mają jedynie lampkę z wykrzyknikiem. W rezultacie sami muszą dedukować, skąd konkretnie wziął się problem. Te nowsze pozwalają znacznie łatwiej zdiagnozować źródło problemu. Komputer pokładowy uzupełnia informację dodatkowym komunikatem w postaci ikonki. Jedno jest pewne – takiej kontrolki nie wolno zignorować. Jeśli sami nie możemy znaleźć źródła problemu, powinniśmy udać się z wizytą do mechanika.
Kierowcy są obowiązani przepisami prawa, by pojazd, którym wyjeżdżają na ulicę, był w pełni sprawny. Sprawny układ hamulcowy jest bardzo ważny zarówno dla bezpieczeństwa podróżujących samochodem, jak i innych uczestników ruchu drogowego.