Tak jak w 1948
W czwartek 24 sierpnia przed Politechniką Warszawską zaparkowały trzy niezwykłe pojazdy. To zabytkowe już egzemplarze polskich ciężarówek marki Star. Była wśród nich perełka czyli Star 20 – pierwszy powojenny samochód ciężarowy wytwarzany w zakładach starachowickich. Był napędzany silnikiem benzynowym o mocy 85 KM. Publiczna prezentacja pojazdów odbyła się 15 grudnia 1948 roku (podczas kongresu zjednoczeniowego PPS i PPR) na placu przed gmachem głównym Politechniki Warszawskiej.
Ten budynek sam zwraca uwagę przechodniów. Pochodzi z przełomu XIX i XX wieku i nawiązuje do stylistyki włoskiego renesansu i baroku. Dzisiaj oprócz Stara 20 stanął na placu również jego następca Star 21 z zabudową wywrotki oraz rajdowy Star 266.
Gwiazdy w stolicy
Pojazdy pojawiły się w stolicy nieprzypadkowo. Zmierzają na zaplanowany na zbliżający się weekend Zlotu Pojazdów Zabytkowych w Starachowicach. To tam przez dziesięciolecia z taśm FSC zjeżdżały ciężarówki Star. Te, które po wojnie pracowały przy odbudowie kraju ze zniszczeń oraz stanowiły tabor większości przedsiębiorstw państwowych. Starów już się dzisiaj nie produkuje i pozostał po nich sentyment i coraz mniej liczne zachowane egzemplarze w użytkowaniu.
Legenda Stara
To będzie już kolejna, dziewiąta edycja zlotu Legenda Stara. Pierwszym z zaplanowanych wydarzeń jest konferencja pt: Starem przez 75 lat w Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach (piątek 25 sierpnia, godzina 18). W sobotę o godzinie 10 będzie można podziwiać zabytkowe pojazdy na terenie muzeum, a w samo południe udadzą się pod miejscowe starostwo, gdzie zaplanowano próbę wolnej jazdy. O 15 wszyscy udadzą się do pobliskiego Wąchocka na próby terenowe. W niedzielę o 10 w miejscowości Mirzec próby szybkości, o 12.30 parada pojazdów przez miasto Starachowice, a o godzinie 13 próby sprawnościowe na targowisku miejskim.