Kierowcy są zdesperowani- to rozwiązanie rzekomo pozwala zwiększyć zasięg baterii w upał
Dla samochodów na baterie nie są korzystne ani upały, ani mrozy. To dlatego, że zarówno wysokie, jak i niskie temperatury nie pozostają bez wpływu na to, ile kilometrów kierowcy takimi autami przejadą.
Dobrym rozwiązaniem na upały może się dla nich okazać rozwiązanie opracowane przez naukowców z Uniwersytetu Jiao Tong w Szanghaju. To nic innego, jak specjalny płaszcz na samochód. Co ważne sprawdzi się zarówno zimą i latem, oferując zarówno chłodzenie, jak i ogrzewanie elektrycznego samochodu. Jak to działa? Najważniejsza informacja jest taka, że nie potrzebuje on żadnego zewnętrznego źródła zasilania.
Researchers design thermal cloak that passively keeps electric vehicles cool in the summer and warm in the winter, extending battery life. @sjtu1896 Kehang Cui
Read more in @Device_CP https://t.co/R1L8YProIq
— Cell Press (@CellPressNews) July 11, 2023
To jak ubranie, ale opracowane z myślą o samochodzie
Naukowiec, dr Kehang Cui, powiedział, że taka peleryna jest odpowiednikiem zestawu ubrań na samochód dla kierowcy.
„Płaszcz termiczny jest jak odzież dla pojazdów, budynków, statków kosmicznych, a nawet siedlisk pozaziemskich, która pozwala zachować chłód latem i ciepło zimą”.
Dzieło naukowców noszące nazwę Janus Thermal Cloak, składa się z dwóch głównych elementów: zewnętrznej warstwy, która odbija światło słoneczne i wewnętrznej warstwy, która zatrzymuje ciepło wewnątrz. Po przejściu gruntownych testów w Szanghaju wykazano, że płaszcz świetnie działa.
Radykalnie obniżył temperaturę wewnętrzną w ciągu dnia i utrzymywał ciepło w samochodzie w nocy. Najpierw przetestowano samochód, którego temperatura wewnątrz, w południe w kabinie osiągnęła 50,5°C. Taki sam przykryty płaszczem termicznym, w tych samych warunkach, aż tak się nie nagrzał. Temperatura we wnętrzu była o 22,8°C-27,7°C niższa. To oznacza, że kierowcy mogliby z powodzenie wykorzystać taką termiczną pelerynę. Nawet teraz w czasie upałów.
Kierowcy przestaliby się bać pogody
Dr Cui w rozmowie z MailOnline, zaznaczył, że wyniki testów nad ubraniem termicznym dla elektrycznego samochodu są „zaskakujące”. To na pewno wielce przydatne i istotne rozwiązanie. Teraz kiedy np. Wielka Brytania jest już zaawansowania w elektryfikację transportu, taki płaszcz może się okazać hitem. Kierowcy mogliby się przestać bać o utratę zasięgu i spadek wydajności samochodów.
Wiadomo, że ich baterie podobnie, jak te w smartfonach źle znoszą ekstremalne temperatury. Optymalna temperatura w jakiej mogą pracować to około 20°C do 25°C. Zastosowanie płaszcza może mieć też wpływ na ładowanie samochodu elektrycznego. W takich wysokich temperaturach, jak teraz może trwać to znacznie dłużej. Tłumiący wahania temperatury płaszcz naukowców może rozwiązać także ten problem.
W rezultacie ci, kierowcy, którzy rozważają zakup nowego samochodu, wybiorą ten bardziej ekologiczny bez obaw. Taką przynajmniej nadzieję mają rządzący na Wyspach. Nie wiadomo jednak, ile ma taki płaszcz kosztować, ani kiedy będzie dostępny.
„Mamy nadzieję, że wkrótce uda nam się skomercjalizować płaszcz termiczny”- powiedział w rozmowie z MailOnline dr Cui.
Czytaj także: Nikt sobie nie wyobrażał, że ten tani SUV odniesie taki sukces. Nawet król niskich cen- Dacia