Nowy sedan będzie w Polsce hitem
Wysoka relacja jakości do ceny to coś, z czego powoli rezygnują niemal wszyscy europejscy producenci. Czasami wydaje się, że Skoda zapomniała, dlaczego tak dobrze sprzedawały się jej samochody. Właśnie za tę relację, ceny do jakości. Choć jakość wciąż jest na wysokim poziomie, ceny są kosmicznie wysokie. Wystarczy powiedzieć, że za dobrze wyposażoną Octavię można mieć całkiem ciekawe wersje BMW Serii 3.
W Europie czeska marka wciąż znajduje się w relatywnie dobrej pozycji, ponieważ rynek dostępnych samochodów jest sztucznie uszczuplony unijnymi regulacjami i nie ma zbyt wielu konkurentów. W Chinach, gdzie przez pewien czas Octavia również była bestsellerem, konkurencja jest gigantyczna. Najlepszym przykładem jest ten sedan.
Nosi nazwę Changan Lamore, co brzmi niemal romantycznie. Ale Skoda nie będzie patrzyła na ten samochód ze szczególną miłością. Sedan został zaprezentowany po raz pierwszy na przełomie roku. Chińczycy od razu zapowiedzieli, że będzie to model globalny, więc wiedzieliśmy, że prędzej czy później trafi również do Europy.
Oficjalna prezentacja na Europę
W wersji na Stary Kontynent samochód został zaprezentowany wczoraj w Jekatynburgu i wzbudził spore zainteresowanie. Stylistyka auta trafi w gusta europejskich klientów, a bezramkowa osłona chłodnicy i wąskie reflektory wyglądają bardzo nowocześnie. Ogólnie – nie ma się czego wstydzić.
To sedan, więc nie kopiuje koncepcji Octavii i Superba jako liftbacka. Ale ma długość 4,77 m, szerokość 1,8 m i wysokość 1,4 m. To oznacza, że plasuje się dokładnie między dwoma modelami Skody. Pod maską znajdziemy turbodoładowany silnik o pojemności 1,5 litra, który generuje aż 180 KM i dysponuje momentem 300 Nm. Obiecuje ultraczysty układ spalania AGILE wykorzystujący wtrysk paliwa pod wysokim ciśnieniem (350 barów).
Skrzynia biegów ma 7 przełożeń z dwoma sprzęgłami, a moc przenoszona jest na przednią oś. Z pozostałych danych wiemy, że sedan będzie palił około 6 l/100 km. Przynajmniej w teorii.
Nawet najdroższa wersja wciąż jest śmiesznie tania
Wnętrze samochodu zachwyca nie tylko ogólną architekturą. Ale także centralnym sterowaniem z dużym ekranem dotykowym z pionowym schowkiem w stylu Tesli. Lamore obiecuje również system pokładowy nowej generacji z układem MTK 8666 i ośmiordzeniowym procesorem o częstotliwości obliczeniowej 2 GHz. Samochód powinien doskonale radzić sobie ze sterowaniem głosowym, sterowaniem gestami, systemem kamer wokół samochodu itp.
Sedan w podstawie kosztuje zaledwie 49 000 zł, czyli jak na dzisiejsze standardy kosmicznie tanio. Chińskie standardy są wysokie, więc w podstawie dostaniemy nawet automatyczną klimę sterowaną ze smartfona. Nawet najbardziej wyposażona wersja będzie kosztować mniej niż 60 000 zł.