Nowy rywal Octavii zmierza do Europy
Po początkowej porażce chińscy producenci zupełnie zmienili swoją strategię. Przestali „straszyć” swoimi modelami i dużo ostrożniej i rozważniej napływają do Europy. Szanse na to, że osiągną sukces, są bardzo realne. Ten nowy rywal Skody Octavii jest na to kolejnym przykładem.
Dziś Changan to najmniejszy producent samochodów z chińskiej wielkiej czwórki. Tworzą ją koncerny SAIC, FAW i Dongfeng. Do tej pory jego rozprzestrzenianie się ograniczał fakt, że producent koncentrował się głównie na krajowej publiczności. Ta, choć liczna, nie jest tak duża jak na całym świecie.
Dlatego w tym roku Changan postanowił wykorzystać sytuację, która powstała w Rosji i zacząć ekspansję w Europie. Ich plan jest jasny – zaoferować łącznie osiem tanich modeli w największym kraju świata i dalej na zachód.
Będzie też SUV czy pickup
Patrząc w przyszłość, w Europie powinniśmy spodziewać się sedanów Eado Plus, Alsvin i Raeton Plus czy liftbacka Lamore. Pojawią się również SUV-y oraz pickup. Planowane jest także pojawienie się samochodu elektrycznego Avatr 11. Te cele są jednak bardziej odległe. Narazie Chińczycy potwierdzili przybycie modeli Alsvin i Eado Plus.Te na rosyjskich stronach świecą się już z napisem „Wkrótce”.
Drugi z nich to bezpośredni rywal Skody Octavii. Samochód mierzy 4730 mm długości i ma rozstaw osi 2700 mm. W Chinach jako podstawa występuje z benzyną o mocy 128 KM lub turbodoładowanym silnikiem 1.4. Ma więc moc aż 158 KM, którą na drogę przenosi 7-stopniowy automat.
Dobre osiągi i niskie spalanie
Auto waży zaledwie 1340 kg, nawet w najwyższej specyfikacji. Octavia może o takich wynikach tylko pomarzyć. Chińczycy tradycyjnie nie wspominają o dynamice. Ale zgodnie z tym, co dzieje się w Chinach, powinniśmy spodziewać się spalania na poziomie 6,4 l/100 km.
Wyposażenie tradycyjnie już jest bogate nawet w najtańszych wersjach. Znajdziemy tam światła Full LED, cyfrową deskę rozdzielczą, czy 10,25-calowy wyświetlacz informacyjno-rozrywkowy. Oczywiście jest też automatyczna klima i masa asystentów kierowcy. Do tego elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika i pokładowy hotspot Wi-Fi.
W Chinach rywal Skody Octavii zaczyna się już od 41 000 zł. Nie ma więc nawet możliwości konkurować z trzy razy droższą Octavią, za którą trzeba zapłacić około 120 000 zł.