Wielokrotnie można usłyszeć historie ludzi, którzy pojechali na wymianę klocków hamulcowych i tuż po opuszczeniu serwisu okazuje się, że szumią one podczas jazdy. Czy w każdym przypadku oznacza to, że mechanik popełnił błąd w swojej pracy?
Najczęściej hałas pojawia się z powodu zużycia
Oczywiście istnieje prawdopodobieństwo, że mechanik chciał nas oszukać i w zasadzie nie wymienił nam klocków hamulcowych. W rzeczywistości klocki hamulcowe szumią najczęściej z powodu zużycia. Warstwa cierna klocka hamulcowego ma swoją określoną grubość. Gdy dojdzie do jej zużycia, może pojawić się czujnik zużycia, który wywołuje dźwięk podobny do pisku. Jeśli kierowca zignoruje również te symptomy zużycia podzespołu, następnym odgłosem będzie mocny, wyraźny metaliczny dźwięk, gdzie elementy metalowe klocka hamulcowego ocierają bezpośrednio o tarczę hamulcową.
Dlaczego klocki hamulcowe szumią?
Klocki hamulcowe mogą szumieć również z kilku innych powodów, które warto wziąć pod uwagę. Zaliczamy do nich między innymi:
-
zużyte lub uszkodzone tarcze hamulcowe: tarcze i klocki hamulcowe mają swój interwał wymiany. Najczęściej jest tak, że na dwie wymiany klocków hamulcowych przypada jedna wymiana tarcz. Jednak, gdy tarcza hamulcowa jest poniżej swojego minimum grubości lub ma ślady mechanicznych uszkodzeń, wtedy wymiana tylko klocków hamulcowych jest błędem.
- niewłaściwy dobór klocków hamulcowych: zamontowanie klocków hamulcowych, które nie są zalecane do konkretnego pojazdu, może prowadzić do hałasu i zmniejszenia skuteczności hamowania.
Oczywiście przyczyną hałasów klocków hamulcowych może być również ich zanieczyszczenie. Substancje chemiczne pod wpływem tarcia weszły w reakcje z klockiem i doprowadziły do powstania cienkiej warstwy, która odpowiada za wspomniane nieprzyjemne dźwięki podczas hamowania.
źródło: Steinhof