Ten SUV wciąż nie ma sobie równych
SUV-y na dobre zadomowiły się w czołówce sprzedaży aut osobowych w Polsce, ale dominują nie tylko tu. Prawdziwe szaleństwo panuje na nie zwłaszcza w jednym z kluczowych segmentów premium. Zgodnie z raportem IBRM Samar, w 2022 roku sprzedaż aut luksusowych w Polsce wzrosła o 3,5 proc. rok do roku. Rok udało się zamknąć z rezultatem 92 997 zarejestrowanych egzemplarzy. Z kolei sam grudzień był lepszy od zeszłorocznego aż o 19,5 proc. (8 947 szt.).
Już 14 rok z rzędu w rankingu modeli nie znalazło Volvo XC60, które zarejestrowano 5 365 razy. To jedyny model, który przekroczył nie tylko próg 5 tys., ale i 4 tys. sprzedanych egzemplarzy. Ten szał jest nieprzypadkowy, bo Volvo to od lat synonim bezpieczeństwa. w połączeniu ze świetnym stosunkiem ceny do jakości modelu XC60 oferta skusiła mnóstwo klientów. Dodatkowym atutem jest masa nowych technologii, zwłaszcza elektryfikacja. W przypadku hybrydy plug-in ten duży SUV potrafi spalać w mieście tylko 1/l100 km (benzyny).
Konkurencja ze sporymi stratami
Skalę szału na XC60 pokazują liczby konkurencji, bo drugie w zestawieniu Audi Q5 zakończyło rok z liczbą 3 596 egzemplarzy. To różnica 1 769 szt., a ponad 2 tys. straty odnotowało trzecie na podium BMW serii 3 (3 363 szt.). Próg 3 tys. egzemplarzy przekroczyły jeszcze tylko niemieckie SUV-y: BMW X5, Audi Q3 oraz BMW X3. Marki zza naszej zachodniej granicy zdominowały zresztą rynek w Polsce, bo najwięcej aut sumarycznie sprzedało BMW (23 796 szt.). Dalej uplasował się Mercedes (20 558), Audi (19 323) i dopiero Volvo (10 947). Dziesiąte miejsce zdobyła Tesla (1 226) – lider sprzedaży aut elektrycznych w Polsce.
Źródło: IBRM Samar