W poszukiwaniu odpowiedzi, jaki samochód jest najbardziej ekonomiczny, nie ma jednej odpowiedzi. Są zwolennicy pojazdów zasilanych benzyną, inni wskażą olej napędowy, a trzecia grupa wstawi się za połączeniem benzyny i LPG. Na pewno z perspektywy obecnych cen paliw faworytem wydaje się popularny gaz, jednak gdy weźmiemy pod uwagę możliwie najniższe wartości spalania, sytuacja wygląda nieco inaczej.
Silniki diesla ciągle niepokonany?
Wysokoprężne jednostki napędowe mają ciągle wiele zalet i szeroką grupę zwolenników. Choć cena litra oleju napędowego na stacjach paliw bije rekordowe poziomy i wiele wskazuje na to, że tak zostanie na dłużej, nadal jest to propozycja godna rozważenia. Gdy jeździmy samochodem dłuższe trasy i zależy nam na dużym dystansie na jednym zbiorniku paliwa oraz niewielkiej konsumpcji na sto kilometrów, silnik diesla wydaje się bezkonkurencyjny. Dodatkowym plusem jest duża dynamika w przyspieszaniu z powodu sporego momentu obrotowego.
Citroen C4 Cactus 1.6 Blue HDI
Interesującą propozycją pod kątem wyglądu i zużycia paliwa jest Citroen C4 Cactus z silnikiem 1.6 Blue HDI. Francuskie jednostki napędowe już udowodniły swoją skuteczność w oszczędzaniu oleju napędowego. Dodatkowo są one wyjątkowo trwałe, przez co ich użytkownicy rzadko odwiedzają serwisy. Według raportu przygotowanego przez jedną z sieci zajmujących się sprzedażą samochodów używanych średnie spalanie C4 Cactus to około 3,5 litra na 100 km.
Peugeot 308 1.6 Blue HDI
Tutaj można powiedzieć, nie ma wielkiego zaskoczenia, ponieważ jest to technologiczny bliźniak Citroena C4 Cactus, jednak dla nieco innych kierowców. Pod maską również możemy znaleźć silnik 1.6 Blue HDI, który oferuje całkiem spory moment obrotowy i niskie spalanie. Według danych statystycznych jest ono jednak niższe od Citroena i oscyluje na poziomie mniej więcej 3,1 litra, jeśli wybierzemy wersję 88 kW.
Skoda Octavia 1.6 TDI Greenline
Kilka lat temu Skoda prezentowała linię modelową o nazwie Greenline. Były to samochody nastawione przede wszystkim na możliwie najniższe zużycie paliwa. I tak jednym z reprezentantów tego pomysłu na niskie spalanie jest Skoda Octavia 1.6 TDI Greenline. Według opracowanego raportu taki samochód powinien zadowolić się jedynie 3,2 litrami oleju napędowego na 100 km.
źródło: AAA Auto