WRC: Co się stało z wynikami Rajdu Nowej Zelandii? Kary sypią się na prawo i lewo! Zmiana lidera przy stoliku sędziowskim

Jedenasta runda Rajdowych Mistrzostw Świata (WRC) jeszcze nie jest na półmetku, a już znaczna część stawki zebrała poważne kary. W efekcie doszło do przetasowań w klasyfikacji Rajdu Nowej Zelandii, w tym na pozycji lidera. Oto jak przedstawiają się wyniki po uwzględnieniu decyzji sędziów i dyrektora rajdu.

Ott Tanak (Hyundai) - Rajd Nowej Zelandii 2022
Podaj dalej

Tanak już nie jest liderem

Po zakończeniu piątkowego etapu na dywanik sędziów trafił zespół Hyundaia. Sędziowie odnotowali, że układy hybrydowe w samochodach Otta Tanka oraz Thierry’ego Neuville’a podawały zbyt duże doładowanie na OS1. Limit dla superoesu w Auckland wynosił 240 kJ tymczasem u Tanaka, który wygrał tę próbę zarejestrowano nawet 242,04 kJ, a u Neuville’a 243,83 kJ. W obu przypadkach Hyundai przyznał, że to błąd inżyniera, który nie dostosował parametrów do nowych wartości opublikowanych w biuletynie nr 2 organizatora.

Ott Tanak superoes Rajdu Nowej Zelandii 2022
fot. Hyundai

W konsekwencji zarówno Ott Tanak z Martinem Jarveoją, jak i Thierry Neuville z Martijnem Wydaeghem otrzymali po 5 sekund kary. Choć z pozoru nie jest to dużo, to ta decyzja pozbawia Estończyków prowadzenia w Rajdzie Nowej Zelandii. Fotel lidera przejęli Elfyn Evans i Scott Martin (Toyota GR Yaris Rally1), którzy na wiceliderami mistrzostw mają 4,8 sekundy zapasu. Jednocześnie ukarana załoga Hyundaia i20 N Rally1 posiada już tylko 1,9 sekundy przewagi nad Sebastienem Ogierem i Benjaminem Veillasem.

Mistrz i faworyt ze zbyt ciężką nogą

Skoro jesteśmy przy mistrzu świata, to on także nie uniknął przewinień. Francuz dwukrotnie został przyłapany na przekroczeniu dozwolonej prędkości na dojazdówkach. W pierwszej części dnia zmierzono mu 94 km/h na Waimai Valley Road w Te Akau, gdzie dozwolone było 80 km/h. Późnym popołudniem w tym samym miejscu jechał 92 km/h. Pierwsze przewinienie kosztowało Ogiera 350 euro, a recydywa 600 euro. Jeżeli ośmiokrotny mistrz świata jeszcze raz zostanie przyłapany na przekroczeniu prędkości, to oprócz kolejnej kary finansowej dostanie 5 minut kary.

Sebastien Ogier (Rajd Nowej Zelandii 2022)
fot. Toyota

Co ciekawe, na tej samej drodze przewinienie popełnił też faworyt do tytułu mistrza świata, czyli Kalle Rovanpera. Kierowca Toyoty jechał na „80-tce” 91 km/h. Decyzją dyrektora rajdu otrzymał karę 275 euro. Potem okazało się, że główny pretendent do tytułu także otrzyma karę 5 sekund za to samo przewinienie, co rywale z Hyundaia. W jego przypadku limit doładowania w hybrydzie przekroczono o zaledwie 0,16 kJ. Tym samym kary czasowe zgodnie wlepiono czołowej trójce tegorocznych mistrzostw świata.

Rajd Nowej Zelandii 2022 – wyniki 1. etapu po uwzględnieniu kar

1. 󠁧󠁢󠁷🇬🇧Evans Elfyn – Martin Scott
Toyota GR Yaris Rally1
1:36:48.8
2. 🇪🇪Tänak Ott – Järveoja Martin
Hyundai i20 N Rally1
+4.8
+4.8
3. 🇫🇷Ogier Sébastien – Veillas Benjamin
Toyota GR Yaris Rally1
+6.5
+1.9
4. 🇫🇮Rovanperä Kalle – Halttunen Jonne
Toyota GR Yaris Rally1
+12.0
+5.5
5. 🇬🇧Greensmith Gus – Andersson Jonas
Ford Puma Rally1
+43.6
+31.6
6. 🇧🇪Neuville Thierry – Wydaeghe Martijn
Hyundai i20 N Rally1
+50.4
+6.8
7. 🇸🇪Solberg Oliver – Edmondson Elliott
Hyundai i20 N Rally1
+1:28.1
+37.7
8. 🇯🇵Katsuta Takamoto – Johnston Aaron
Toyota GR Yaris Rally1
+1:41.8
+13.7
9. 🇳🇿Paddon Hayden – Kennard John
Hyundai i20 N Rally2
+5:06.8
+3:25.0
10. 🇮🇹Bertelli Lorenzo – Granai Lorenzo
Ford Puma Rally1
+5:41.2
+34.4
11. 🇵🇱Kajetanowicz Kajetan – Szczepaniak M.
Škoda Fabia Rally2 evo
+6:08.3
+27.1
12. 🇳🇿van Gisbergen Shane – Weston Glen
Škoda Fabia R5
+6:43.8
+35.5
13. 🇳🇿Bates Harry – McCarthy John
Škoda Fabia Rally2 evo
+9:37.4
+2:53.6
14. 🇳🇿Summerfield Matt – Summerfield Nicole
Mitsubishi Mirage AP4
+10:53.2
+1:15.8
15. 🇩🇪Kremer Armin – Kremer Ella
Citroën C3 Rally2
+11:28.4
+35.2

Przeczytaj również