Rajd Finlandii – historia
Rajd Finlandii, który w przeszłości odbywał się jako Jyväskylän Suurajot i Rajd 1000 Jezior, pierwszy raz pojawił się w kalendarzach w 1951 roku. Wówczas najlepsi w Austinie A90 Atlantic byli Arvo Karlsson i Vilho Mattila.
Czytaj też: Rajd Rzeszowski – bogata lista zgłoszeń z ORLEN Team
Impreza przez pierwsze lata nie była zaliczana do żadnego czempionatu. Dopiero w 1959 roku rajd dołączył do mistrzostw Finlandii i jednocześnie do mistrzostw Europy, które wówczas były najważniejszym rajdowym cyklem na świecie. Na kartach historii zapisała się szwedzko-fińska załoga: Gunnar Callbo/Vaino Nurmimaa, którzy skorzystali z Volvo 544.
Od tego czasu impreza niemal rok rocznie znajdowała się w kalendarzu najważniejszego cyklu na świecie. Od 1973 jest stałym punktem mistrzostw świata. Pierwszymi triumfatorami fińskiej rundy mistrzostw świata zostali Timo Makinen i Henry Liddon w Fordzie Escorcie RS1600 MkI. Rekordzistą imprezy w randzie mistrzostw świata jest Marcus Gronholm, który był najlepszy siedem razy. Wśród producentów dziesięć zwycięstw ma Ford. Najlepszym polskim wynikiem mogą pochwalić się Robert Kubica i Maciej Baran. W Citroenie DS3 RRC wywalczyli dziewiąte miejsce w 2013 roku, drugie w stawce WRC2.
Co nas czeka w tym roku?
Organizatorzy przygotowali dwadzieścia dwa odcinki specjalne o łącznej długości 322,61 km. Po czwartkowym odcinku testowym i superoesie Harju (3,48 km), piątek będzie stał pod znakiem czterech powtarzanych oesów i kolejnego przejazdu próby Harju. Łącznie pierwszy etap będzie mierzył 128,39 km. Na drugi etap ponownie zaplanowano cztery dwukrotnie przejeżdżane odcinki, a dzień będzie mierzył 150,30 km. Finał batalii zaplanowano na dwóch powtarzanych odcinkach. Ostatni etap będzie liczył tylko 43,92 km.
Na liście zgłoszeń pojawiło się dwanaście aut najmocniejszej klasie RC1. Do stałych uczestników cyklu dołączą Esapekka Lappi (Toyota), Oliver Solberg (Hyundai) i był mistrz Polski: Jari Huttunen (M-Sport).
Uwaga polskich kibiców będzie skoncentrowana na rywalizacji w WRC2. Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk, którzy skorzystają ze Skody Fabii Rally2 evo mają szesnastu rywali. Wśród nich jest drugi duet ORLEN Team: Martin Prokop i Michal Ernst. Czesi postawili na Forda Fiestę Rally2. Stawkę otwierają fińscy kierowcy: Emil Lindholm i Teemu Suninen. Przed Teemu Asunmaą i Mikko Heikkilą ustawiono jeszcze Estończyka: Egona Kaura. W stawce juniorów Mikołaj Marczyk ma ośmiu rywali.