Hołowczyc – początek legendy
Kierowca z Olsztyna rozpoczął swoją przygodę z rajdami w latach osiemdziesiątych. Na trasach mistrzostw Polski zadebiutował podczas Rajdu Kormoran 1984, gdzie prowadził Polskiego Fiata 125p 1500. Pierwszy pełny sezon startów zaliczył już rok później i zakończył go na szóstej pozycji w klasyfikacji generalnej. Hołowczyc jednocześnie był najlepszy w klasie N-02.
Na trasach mistrzostw Europy zadebiutował w 1987 roku. Za kierownicą FSO 1600 pojawił się na odcinkach Rajdu Jugosławii, który zakończył na szesnastej pozycji.
Lata 90. – wybuch talentu Hołowczyca
Hołowczyc szybko piął się w klasyfikacjach poszczególnych rajdów i sezonów, by w 1994 roku znaleźć się w pierwszej trójce klasyfikacji generalnej w mistrzostwach Polski. Korzystający wówczas w dwóch startach z Toyoty Celici ST165 i w pozostałych z modelu ST185 kierowca musiał uznać wyższość jedynie Pawła Przybylskiego i Bogdana Herinka. Już rok później jednak pokazał swój talent w pełni. Wywalczone mistrzostwo Polski i wicemistrzostwo Europy zapowiadały dopiero pasmo kolejnych sukcesów i stały się początkiem narodzin legendy.
W 1996 roku Krzysztof Hołowczyc obronił tytuł w kraju, a w 1997 skoncentrował się na mistrzostwach Europy. Na Starym Kontynencie Hołek z Wiślakiem nie mieli sobie równych i pokonali drugiego Gianmarino Zenere o 860 punktów. W 1999 roku Hołowczyc wywalczył trzeci i ostatni w swoim dorobku tytuł mistrza Polski.
W stronę Dakaru
Po występach na trasach mistrzostw świata oraz okazjonalnych startach na krajowym podwórku przyszedł czas na zmierzenie się z Rajdem Dakar. W debiucie w 2005 roku wywalczył 60 miejsce. Kolejne dwa występy nie były zbyt udane i Polak musiał przedwcześnie kończyć rywalizację. Zdobyte doświadczenie zaprocentowało jednak w 2009 i 2011 roku, gdy na mecie meldował się jako piąty kierowca. Najlepszy okazał się jednak dziesiąty, jak na razie ostatni występ. Za kierownicą Mini All4 Racing Hołowczyc wywalczył trzecie miejsce. Lepsi okazali się jedynie Nasser Al-Attiyah i Giniel de Villiers.
W 2000 został wyróżniony Srebrnym Krzyżem Zasługi, a 5 stycznia 2005 Złotym Krzyżem Zasługi. W 2006 otrzymał Medal „Milito Pro Christo”. W 2012, za wybitne zasługi w działalności na rzecz polskiej motoryzacji, został odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski.
Emerytura? Nie ma mowy
60-latek nie zamierza jednak odpoczywać. W dniu urodzin Hołowczyc walczy w rundzie mistrzostw Polski w rajdach terenowych. Kilka dni temu zdradził, że planował również start w rundzie mistrzostw świata w rajdach terenowych. Rajd Andaluzji ze względu na upały został jednak przełożony. W dniu urodzin z pewnością Krzysztofowi Hołowczycowi można życzyć kolejnego startu w Rajdzie Dakar, a na nim upragnionego zwycięstwa.
Krzysztof Hołowczyc – kamienie milowe
1984 – pierwszy start w RSMP (Rajd Kormoran)
1987 – pierwszy start w mistrzostwach Europy (Rajd Jugosławii)
1993 – pierwsze podium w RSMP (Rajd Karkonoski)
1995 – pierwsze zwycięstwo w RSMP (Rajd Kormoran)
1995 – pierwsze podium w mistrzostwach Europy (Rajd Polski)
1995 – pierwszy tytuł mistrza Polski w klasyfikacji generalnej
1996 – pierwszy start w mistrzostwach świata (Rajd Szwedzki)
1996 – pierwsze zwycięstwo w mistrzostwach Europy (Rajd Polski)
1996 – drugi tytuł mistrza Polski w klasyfikacji generalnej
1997 – tytuł mistrza Europy
1999 – trzeci tytuł mistrza Polski w klasyfikacji generalnej
2005 – pierwszy start w Rajdzie Dakar
2009 – najlepszy start w mistrzostwach świata (6. miejsce Rajd Polski)
2015 – pierwsze podium w Rajdzie Dakar