Przemieszczanie się samochodem po drogach powinno być komfortowe. Jeśli do naszych uszu docierają niepokojące dźwięki, a ciałem zaczynamy odczuwać nieprzyjemne szarpanie, być może jest to jeden z ostatnich momentów na zainteresowanie się pracą naszego sprzęgła. Dotyczy to szczególnie aut z manualną skrzynią biegów. W przypadku aut wyposażonych w automat ryzyko zużycia się sprzęgła nadal jest wysokie, jednak jego interwały wymiany są pod pewnymi względami dłuższe od popularnego manualna.
Szarpanie samochodem podczas jazdy – gdzie szukać przyczyn?
Oczywiście pierwszą i najłatwiejszą do wyeliminowania przyczyną szarpania całym samochodem podczas jazdy, są niedociągnięcia w technice jazdy. Gdy poruszamy się na zbyt niskich obrotach silnika, jednostka napędowa zaczyna wpadać w odczuwalne drgania, które w skrajnym momencie mogą doprowadzić do zgaśnięcia motoru. Szarpanie pojawia się również w sytuacji, w której kierowca puszcza sprzęgło zbyt gwałtownie.
Inne przyczyny mają bardziej mechaniczny charakter. Tutaj pod uwagę należy wziąć przede wszystkim ogólną kondycję sprzęgła oraz sposób jego montażu, jeśli tarcza była niedawno zmieniana.
Złe dopasowanie tarczy sprzęgła do docisku
Bardzo poważnym błędem podczas wymiany sprzęgła na nowe jest złe dopasowanie tarczy sprzęgła do docisku. Gdy te dwa elementy nie współpracują ze sobą w harmonii, bardzo często dochodzi do szarpania, które jest wyczuwalne podczas ruszania i zmiany kolejnych przełożeń. Dlatego tak ważne jest, aby dopasowywać tarczę sprzęgła z dociskiem zgodnie z zaleceniami producenta.
Zalanie sprzęgła olejem to bardzo niebezpieczne zjawisko
Jednym z najgroźniejszych przypadków szarpania sprzęgła jest jego zalanie. Najczęściej winowajcą jest cieknący olej z uszczelnienia silnika. Przedostaje się on pomiędzy dwie powierzchnie: tarczy i docisku sprzęgła i ogranicza ich spójną pracę do minimum. W takim przypadku szybko wyczujemy, że podczas jazdy z naszym samochodem dzieje się coś złego. Wtedy jeśli to możliwie należy udać się do serwisu w celu weryfikacji usterki.