Za większy apetyt na paliwo najczęściej odpowiada usterka w samochodzie
Nawet dodatkowy litr paliwa spalony na dystansie 100 km, gdy samochód pokonuje rocznie 20 000 km, generuje dodatkowy wydatek rzędu 1000 zł. Właściciele samochodów używanych nawet nie zdają sobie sprawy, ile mogliby zaoszczędzić, gdyby byli świadomi przyczyny większego zapotrzebowania na paliwo.
Niesprawność lub zużycie jednego z podzespołów samochodu to częsta przyczyna zwiększonego spalania paliwa. Nie usunięte usterki wpływają również na szybsze zużycie części samochodu. Tak jest m.in. w przypadku zapieczonych prowadników zacisków hamulcowych. Nie dość, że przyspieszają zużycie klocków hamulcowych i tarcz, to mogą podnieść spalanie nawet o 2 l/100 km.
Lista usterek, które znacznie podnoszą poziom zużycia paliwa
Lista niedomagań, które nie pozostają bez wpływu na zużycie paliwa, jest długa. Jeśli pokonujesz samochodem niewielkie dystanse, możesz ich nie zauważyć. Nie wszystkie usterki można łatwo wykryć, zwłaszcza gdy poszczególne elementy samochodu są we wczesnej fazie niedomagań.
Dlatego poniżej znajdziesz te, które mają wpływ na znaczny wzrost zużycia paliwa. Warto o nich wiedzieć, bo potrafią być niezauważalne jeśli wykorzystujesz samochód na dojazdy do pracy.
1. Awaria sterownika silnika znacząco podnosi zużycie paliwa
Przyczyną awarii jest najczęściej śniedź na wewnętrznych połączeniach, która powstaje wskutek rozszczelnienia obudowy. Kierowca powinien zwrócić uwagę na podwyższone obroty silnika, brak mocy i nieregularną pracę jednostki. Niesprawny sterownik silnika podnosi zużycie paliwa nawet o 3,5 l/100 km.
2. Uszkodzony czujnik temperatury płynu chłodzącego
Sensor zanurzony w płynie chłodniczym ma za zadanie mierzyć jego temperaturę. Wynik trafia do wyżej omawianego sterownika, który na podstawie odczytu dobiera odpowiednio parametry pracy jednostki napędowej. Nieprawidłowa praca czujnika może spowodować podawanie zbyt bogatej mieszanki, co w efekcie może zwiększyć zużycie paliwa średnio o 3,5 l/100 km.
Usterkę można zdiagnozować poprzez pomiar rzeczywistej temperatury płynu chłodniczego lub pomiar czystości spalin.
3. Zapchany katalizator
Nierówna praca silnika lub zauważalny spadek mocy może być spowodowana przez ograniczenie przepływu spalin przez katalizator. Taka usterka powoduje, że kierowca znacznie częściej korzysta z pedału gazu, co w rezultacie zwiększa zużycie paliwa średnio o 3,5 l/100 km.
4. Awaria sondy lambda to dodatkowe 4 litry paliwa
Zużycie tego czujnika powoduje przesyłanie do sterownika silnika błędnych informacji o składzie spalin. W rezultacie komputer niewłaściwie dawkuje paliwo, silnik traci moc i zwiększa apetyt na paliwo.
Diagnostyka tego problemu polega m.in. na pomiarze składu spalin i sprawdzeniu wiązki elektrycznej. Warto ją przeprowadzić, bo powyższa usterka zwiększa zużycie paliwa średnio aż o 4,0 l/100 km.
5. Awaria konwertera w automatycznej skrzyni biegów
Posiadacze samochodu z automatyczną skrzynią biegów o zwiększone zapotrzebowanie na paliwo mogą winić niesprawny konwerter, czyli sprzęgło hydrokinetyczne. Jego zadaniem jest przenoszenie mocy i momentu obrotowego z silnika na skrzynię biegów.
Za usterkę konwertera najczęściej odpowiadają łożyska. Awarię łatwo rozpoznać m.in. po hałasie dochodzącym z przekładni, który przypomina dźwięk tarcia metalu o metal i szarpaniu pojawiającym się przy ruszaniu. Przeciętny wzrost zużycia paliwa w przypadku tej usterki wynosi 3,5 l/100 km.
6. Zużyte wtryskiwacze LPG
Nie tylko w benzynie i dieslu mogą znaleźć się zanieczyszczenia. Filtry zaś nie są w stanie wychwycić wszystkich, dlatego zdarza się, że drobne cząstki brudu trafią do wtryskiwaczy. To w rezultacie zaburza dawkowanie paliwa i powoduje większe zużycie nawet o 3,5 l/ 100 km.
Właściwej diagnostyki należy dokonać w warsztacie mechanika, który użyje do tego specjalnego urządzenia pomiarowego i dokona oceny stanu czystości ich wnętrza po rozebraniu.