Decyzja o braku obostrzeń dla kierowców rekomendowana dla sektora transportowego
Według rekomendacji Rady Unii Europejskiej nie ma potrzeby testowania i ograniczania przemieszczania dla kierowców sektora transportowego. Powinni móc realizować zlecenia bez obowiązku posiadania certyfikatu covidowego i robienia testów w kierunku COVID-19.
Owa rekomendacja nie jest wiążąca dla państw członkowskich, które podejmą własne decyzje o ograniczeniach w celu ochrony zdrowia. Co to oznacza dla polskich kierowców zawodowych?
W związku z tym, że rekomendację opublikowano we wtorek, oznacza to, że wejdzie w życie 1 lutego. W nowych przepisach decyzja o zastosowaniu wszelkich środków bezpieczeństwa w dobie pandemii powinna uwzględniać status indywidualny danej osoby. Nie warunki panujące w określonym regionie.
Wyjątkiem jest sytuacja, gdy poziom zakażeń jest szczególnie wysoki na danym obszarze. W praktyce oznacza to, że kraje członkowskie UE powinny brać pod uwagę certyfikat covidowy lub wynik testu podróżującego.
Z tego obowiązku wyłączono jednak pracowników sektora transportowego tj. kierowców i załogę pojazdów, którzy transportują towary do danego unijnego kraju lub podróżujących tranzytem.
Ponadto zarówno pracownicy, jak i osoby świadczące dla niego usługi, nie powinni przechodzić kwarantanny i powinni być obligowani do okazywania negatywnego wyniku testu na COVID-19 w czasie wykonywania pracy.
Wyłączenia obostrzeń nie tylko dla zaszczepionych pracowników sektora transportu
Nowe przepisy określające wyłączenia dotyczące pracowników sektora transportowego, dotyczą również tych, których nie zaszczepiono i pochodzą z regionu uznanego za „czerwoną strefę”.
Zwykli obywatele z czerwonych stref powinny ograniczać podróże do minimum, a ci niezaszczepieni będą podlegać nadal obowiązkowej kwarantannie. Wobec kierowców zawodowych sektora transportowego „powinny być zastosowanie wyjątki, w celu ograniczenia zakłóceń na rynku wewnętrznym i zachowania funkcjonowania uprzywilejowanych korytarzy.”
W przypadku wysokiego poziomu zakażeń COVID-19 zaleca się szybkie testy antygenowe, bez konieczności stosowania kwarantanny.
„Takie wymogi odnośnie testowania nie powinny prowadzić do zakłóceń w transporcie. W przypadku dojścia do zakłóceń, wymogi dotyczące testowania powinny być natychmiast zawieszone lub zniesione – zaleca Rada Unii Europejskiej
Co zadecydują polskie władze wobec naszych kierowców? Dowiemy się niebawem. Unijne rekomendacje nie są dla żadnego z rządów krajów UE wiążące.