Dacia, Porsche, Dacia…
Dacia Duster, Porsche 911. Porsche. Dacia.. Gdzie tu jakieś podobieństwa? Skąd w ogóle pomysł, aby zestawić te dwa samochody obok siebie? Są tak różne jak to tylko możliwe. A mimo to, nowy szef designu Dacii uważa, że Duster to Porsche 911 od Dacii.
Rumuńska firma powstała jeszcze w 1966 roku. W 1999 przeszła w ręce firmy Renault. Od tego czasu marka bardzo mocno rosła w siłę. W segmencie tanich samochodów są dziś w czołówce w Europie. W ich portfolio znajdziemy kompaktowe samochody, takie jak Sandero, kombi z wysokiem dachem, Jogger, czy elektrycznego Springa albo SUV-a Duster. A najnowszym dodatkiem do rumuńskiej rodziny Dacia jest… szef designu.
Miles Nurnberger dołączył do firmy latem ubiegłego roku. A wszystko to po tym, jak zakończył swoją 14-letnią historię z Astonem Martinem. Był odpowiedzialny za projekt DBX i Walkiria. Jakie były powody, dla których odszedł od brytyjskiego producenta luksusowych samochodów i przestawił się na tanią markę? Nowy wywiad z Top Gear rzuca teraz więcej światła na jego filozofię.
Panowie dobrze się znają
Nurnberger obecnie podlega Laurensowi van den Ackerowi, szefowi designu Grupy Renault. Obaj mają wspólną historię – pracowali wspólnie dla Forda na początku 2000 roku. Kiedy Acker zadzwonił do Nurnbergera i złożył mu ofertę pracy w Dacii, wszystko „stało się bardzo szybko”. Po zaledwie kilku miesiącach w nowej pracy jest już wielkim fanem produktów Dacii. A w jego oczach Duster jest centralnym filarem firmy.
– To będzie wielkie zdanie – Duster to 911 dla marki Dacia – powiedział brytyjskiej publikacji. – Duch, dostępność, solidność. To wszystko, co definiuje Dacię jest tam i jest w pełni widoczne w Dusterze. Projektowanie dla mas ma również swój urok, ponieważ widzisz swoje samochody na drodze, widzisz jak są używane, może sam je posiadasz. Z Astonem to było oczywiście trudniejsze”
Aby Dacia Duster pozostawała na bieżąco, niedawno otrzymała lifting. Pojawiła się m. in. dwusprzęgłowa skrzynia biegów, czy nowy system informacyjno-rozrywkowy. Zakres mocy wciąż wynosi od 101 do 150 KM, a ceny zaczynają się od około 50 000 zł. Więc prawie dokładnie tak, jak Porsche 911, prawda?