Cupra odłączyła się od firmy-matki Seata i stał się odrębną marką już kilka lat temu. Oczywiście, producent nie zaczął budować samochodów od zera, oferując pełne adrenaliny wersje regularnych modeli Seata. Ateca w swojej najgorętszej wersji oferuje praktyczność SUV-a i właściwości jezdne hot hatcha.
To pierwszy SUV z zupełnie nowym logo hiszpańskiej marki. Zachwyca osiągami i ceną [ZDJĘCIA]
Ateca była pierwszym samochodem, który otrzymał nowe logo Cupra. Do najlepiej sprzedającego się i ogólnie świetnego 5-miejscowego SUV-a, Cupra dodała 2-litrowy turbodoładowany silnik benzynowy. Jest świetnie znany z innych samochodów Grupy VW i generuje okrągłe 300 KM. Do tego mamy napęd na wszystkie koła i szybką zmianę biegów.
Dzięki 7-biegowej automatycznej skrzyni biegów z podwójnym sprzęgłem SUV rozpędza się od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,9 sekundy, a jego prędkość maksymalna to 250 km/h. Podwozie zostało wzmocnione, aby poradzić sobie z dodatkową mocą – mamy tu więc adaptacyjne tłumienie i potężne hamulce Brembo.
W 2020 roku Cupra przeprowadziła facelifing, jednak nie wniósł on żadnych zmian mechanicznych, co jest w porządku. Dostaliśmy za to nowe zderzaki, światła LED, a wewnątrz bardziej nowoczesne systemy informacyjno-rozrywkowe, co jest świetną wiadomością. Mniej więcej w tym samym czasie Seat przeprowadził lifting zwykłej Ateki.
Cenowo nie ma sobie równych
W momencie premiery Cupra Ateca kosztowała około 190 000 zł w podstawie. Na wykresach przedstawiających cenę, rozmiary i osiągi, Cupra nie miała sobie równych. Aby uzyskać mniej więcej porównywalną prędkość i moc z dowolnego innego średniej wielkości SUV-a, trzeba było wydać prawie 300 000 zł na Porsche Macana S lub Audi SQ5.
Cupra Ateca to szybki i sprawny SUV w przewymiarowanej formie hot-hatcha. Starannie zaprojektowany i kompetentny, jest praktycznym i szybkim samochodem rodzinnym. Oczywiście, to nadal SUV, ale w chwili gdy wysadzisz dzieci do szkoły, będziesz miał ochotę pojeździć nieco mocniej po tych czekających na ciebie zakrętach. I będziesz się świetnie bawił.
SUV jest też dość subtelny – ma kilka wskazówek pod dużymi kołami, czy poczwórne wydechy oraz nietypowe logo. Ale nic nie wskazuje na to, że możemy rozpędzić go od 0 do 100 km/h w mniej niż 5 sekund.
Jak to jeździ?
Każda Cupra Ateca w standardzie otrzymuje adaptacyjne zawieszenie, napęd na wszystkie koła i 7-stopniową automatyczną skrzynię z łopatkami. 2-litrowy, turbodoładowany silnik benzynowy jest świetnie znaną jednostką i naprawdę dobrze spisującą się przez długie lata. Co więcej, możemy zaktualizować go (nie tracąc gwarancji) do 350 KM dzięki niemieckiemu tunerowi ABT. Czy to jednak będzie potrzebne? Nie wydaje się nam – Cupra Ateca jest tak samo szybka, jak większość hot catchów, które używają tego samego silnika, pomimo dodatkowych rozmiarów i wagi.
Jakkolwiek na to nie spojrzeć, Ateca to w zasadzie podkręcony i podwyższony hot hatch, który jest trochę Golfem R. Tak naprawdę, Cupra jest tylko o 50 kg cięższa od nowe Audi S3. Do tego ma naprawdę miły dla ucha dźwięk wydechu.
Choć zawsze czujemy napęd na przednie koła (tylny dołączany jest tylko wtedy, gdy jest potrzebny), Ateca jest pewna, niewymagająca i dzięki temu niesamowicie szybka z punktu A do punktu B. Ateca do tego świetnie radzi sobie na codzień – jazda jest twarda, ale wystarczająco spokojna i całkiem wygodna na autostradzie.
Wnętrze
Wnętrze Cupry Ateca jest dobrze rozplanowane i przynajmniej tak dobrze spasowane jak w Volkswagenie Tiguanie. Można się jednak spierać, że jest odrobinę nudne, ciemne i delikatnie przestarzale. Ma za to świetną użyteczność z fizycznymi pokrętłami i przyciskami.
System informacyjno-rozrywkowy to nowość w faceliftingu – wszystkie modele mają duży 9,2 calowy ekran dotykowy połączony z 10,25-calowym cyfrowym zestawem wskaźników. Wyświetlacz kierowcy może i nie jest tak dobrze przemyślany ani tak użyteczny jak „Virtual Cockpit” w Audi, ale wciąż wygląda świetnie. Grafika jest dobra, a do wyboru mamy kilka różnych trybów wyświetlania.
Jeśli chodzi o system multimediów – jego największą zaletą jest oczywiście bezprzewodowe ładowanie telefonu i CarPlay w standardzie. Sam wyświetlacz wygląda świetnie, z wyraźną grafiką i kolorowym menu. Ponadto, Cupra Ateca dostaje parę eleganckich, wygodnych sportowych siedzeń wykończonych Alcantara.
Werdykt
Cupra Ateca to z pewnością jeden z najciekawszych SUV-ów na rynku. Łączy w sobie użyteczność SUV-a i frajdę, jaką daje mały, miejski hot hatch. Samochód z pewnością spisze się świetnie podczas dojazdów do pracy i szkoły, na wakacjach, a także na krętych górskich drogach, gdzie będziecie mogli z niego wycisnąć ile się da.
Cenowo nie ma jednak sobie równych – jeśli więc szukacie czegoś o najlepszym stosunku ceny do jakości, Cupra Ateca powinna zwrócić waszą uwagę. No i jest piekielnie wręcz niezawodna. W rankingu TUV plasuje się na 1. miejscu wszech czasów w kategorii SUV. To duże wyróżnienie.