Jak długo jest z nami ABS?
Choć może wydawać się to mało prawdopodobne to Anti Blocker System jest z nami już ładnych kilka dekad. Pierwsze tego rodzaju systemy bezpieczeństwa pojawiły się w samochodach w latach 80. XX wieku. Jednak dopiero od 2004 roku są one obowiązkowym wyposażeniem każdego nowego pojazdu, który jeździ po drodze.
System ABS i jego zasada działania
Najważniejszym zadaniem systemu bezpieczeństwa ABS, jest niedopuszczenie do zablokowania kół podczas gwałtownego hamowania. Poślizg koła może utrzymywać się w przedziale od 10% do 30%. Oczywiście, jak na całkiem nowoczesny system w aucie, ABS działa na podstawie czujników. Dawniej był to jeden czujnik, dzisiaj jest ich cztery, po jednym na każde koło. Monitorują one obroty kół, jeśli jedno z nich zaczyna się obracać wolniej (w domyśle hamujemy), a w układzie hamulcowym wzrasta ciśnienie płynu hamulcowego, ponieważ kierowca naciska hamulec, ABS zarządza tym ciśnieniem. Tak, aby nie dopuścić do całkowitego zablokowania się kół w czasie hamowania.
Utrzymanie kontroli nad pojazdem – największy plus ABS
Bez wątpienia największym plusem systemu ABS jest możliwość niemal pełnej kontroli tego, dokąd ma jechać pojazd w trakcie manewru gwałtownego hamowania. Auta bez ABS, gdy w stresie kierowca naciskał hamulec z maksymalną siłą, blokowały koła i mocno ograniczały możliwości skrętu. Tak powstawało zjawisko „sanek” i samochód sunął w jednym, z góry określonym kierunku.
W przypadku systemu ABS podczas hamowania należy z całej siły wcisnąć hamulec, trzymać go do końca szczególnie jeśli pedał hamulca zacznie stukać lub jak mówią niektórzy kopać kierowcę w nogę. Eksperci bezpiecznej jazdy sugerują, że możemy odpuścić pedał hamulca w momencie całkowitego zatrzymania się auta.
Kiedy ABS wydłuża drogę hamowania?
Żaden system nie jest idealny, podobnie jest w przypadku ABS-u, dlatego trzeba mieć świadomość, że istnieją sytuacje, w których jego obecność na pokładzie wydłuża drogę hamowania. W przypadku dróg asfaltowych sytuacja jest dość jasna i tutaj auto z ABS-em ma przewagę nad pojazdem bez niego. Jednak już na luźnych nawierzchniach, na trawie, w momencie, gdy koła poruszają się po powierzchni o różnym poziomie przyczepności, ABS zdecydowanie wydłuży drogę hamowania.