Jaką rolę pełni czujnik temperatury paliwa w silnikach Diesla?
Czujnik temperatury paliwa jak nazwa wskazuje, jest elementem najdroższego i najczulszego układu, jaki jest stosowany w samochodach z silnikami Diesla. Mowa o układzie wtryskowym, który zasila olejem napędowym silnik samochodu.
To bardzo czuły układ, dlatego wymaga zastosowania szeregu czujników. Wśród nich jest właśnie czujnik temperatury paliwa zamontowany w pompie wtryskowej wysokiego ciśnienia.
Jak nazwa wskazuje, czuwa nad temperaturą oleju napędowego. Dane, których dostarcza do silnika, służą do obliczania dawki wtrysku. Ponadto czujnik paliwa zapobiega przegrzaniu układu paliwowego. Znajdziesz go w tzw. części niskociśnieniowej pompy. Z czego jest zbudowany i jak działa?
Czujnik temperatury paliwa posiada wbudowany rezystor półprzewodnikowy, który działa w myśl zasady- im większa temperatura, tym większa oporność rezystora.
Uszkodzony czujnik generuje poważne problemy. Jak je zdiagnozować?
Kierowca może mieć kłopot z samodzielnym zdiagnozowaniem awarii czujnika temperatury paliwa. Wbrew pozorom kontrolka check engine zazwyczaj nie zasygnalizuje problemu. Czasami awarię sygnalizuje kontrolka świec żarowych.
W celu diagnostyki wystarczy podłączenie do dowolnego urządzenia diagnostycznego w warsztacie mechanika. Bez problemu wykryje potencjalne uszkodzenie czujnika.
Zdarza się, że czujnik temperatury paliwa może być nieszczelny, wówczas należy się spodziewać, że silnik samochodu zgaśnie. Ponadto kierowca wyczuje woń oleju napędowego w okolicach pompy wtryskowej.
Nie tylko sam czujnik może ulec uszkodzeniu, często się zdarza, że winą za awarię ponosi jego złącze. Pojawiały się również przypadki zwarcia albo przerwania obwodu elektrycznego w czujniku.
W takiej sytuacji komputer sterujący pracą silnika źle odczytuje temperaturę paliwa (błędnie przyjmuje, że ma ona 39 stopni Celsjusza). W związku z tym silnik zaczyna nierówno pracować.
Gdy dojdzie do zwarcia w czujniku, komputer sterujący pracą silnika błędnego zakłada, że temperatura oleju napędowego przekracza 90 stopni Celsjusza. Wówczas komputer wyłącza silnik, by ochronić go przed przegrzaniem, lub nie pozwala na jego uruchomienie.
Czujników temperatury paliwa w silnikach Diesla nie poddaje się naprawie ani nie rozbiera. Dlatego w przypadku wystąpienia któregoś z powyższych problemów z silnikiem, warto udać się do mechanika. Diagnoza nie zajmie dużo czasu, a specjalista sprawdzi, czy czujnik wyświetla realne dane.
Koszt zakupu nowego czujnika temperatury paliwa, różni się w zależności od marki samochodu. Cena waha się od 39 zł do nawet 500 zł.