Regulator ciśnienia paliwa- co to jest i dlaczego jest taki ważny
Rozpoznanie awarii regulatora ciśnienia paliwa, nie należy do łatwych. Ten niepozorny element, wchodzący w skład układu paliwowego ma ważne zadanie. Współpracuje z kolektorem ssącym i odpowiada za należytą pracę zespołu wtryskowego. Znajdziesz go w pobliżu głowicy silnika, przy listwie wtryskowej, która doprowadza paliwo do cylindrów silnika.
Do zadań regulatora ciśnienia paliwa należy dostosowanie ciśnienia do aktualnego zapotrzebowania silnika na paliwo. Kiedy dodajesz gazu, ciśnienie w układzie zwiększa się tak jak podciśnienie w kolektorze ssącym. Regulacja jest niezbędna, ponieważ pompa paliwowa generuje stałe, wysokie ciśnienie, rzędu 5-6 barów.
Regulator ciśnienia pilnuje, aby dawka paliwa nie była zbyt niska ani zbyt wysoka, a ponadto przeciwdziała przeciwko powstawaniu pęcherzyków powietrza w układzie paliwowym.
Awaria regulatora paliwa- jakie są objawy?
Objawy awarii regulatora ciśnienia paliwa przypominają te, spowodowane zatkanym filtrem paliwa lub zatartą pompą paliwa.
Brak regulacji ciśnienia paliwa może się objawiać utratą mocy, szarpaniem lub dławieniem silnika, a nawet przygasaniem na jałowych obrotach. W wielu przypadkach na desce rozdzielczej pojawi się znienawidzona ikona „check engine”.
Tym samym silnik przejdzie w tryb awaryjny i znacznie ograniczy moc. Dzieje się tak zazwyczaj, gdy kierowca przekroczy daną prędkość lub wkręci silnik na wysokie obroty.
Zbyt wysoka dawka ciśnienia, którą generuje uszkodzony regulator, prowadzi w efekcie do nadmiernego obciążenia wtrysków. Paliwo trafia wówczas do szyny wtryskowej, zamiast powracać do baku.
Zaniedbania prowadzą do skrajnie niebezpiecznych sytuacji
Z uwagi na awarię regulatora ciśnienia często dochodzi do zalewania silnika paliwem. Łatwo uchwycić ten niebezpieczny moment m.in. po zapachu niespalonej benzyny. To bardzo niebezpieczna sytuacja, ponieważ niespalone paliwo może trafić do katalizatora i wywołać wybuch. W takim przypadku dochodzi najczęściej do zniszczenia wkładu katalizatora lub sondy lambda.
Jak sprawdzić, czy regulator ciśnienia paliwa jest sprawny? Wystarczy zmierzyć go manometrem. Prawidłowa wartość powinna wynieść od 2,5 do 3,5 bara. Jeżeli zauważysz, że wskazówka manometru nie reaguje na dodanie gazu, może to oznaczać, że regulator ciśnienia jest niesprawny. Jak to zrobić, zobaczysz na poniższym wideo.
Jak pozbyć się problemu?
Niestety regulator ciśnienia paliwa nie podlega naprawie, w związku z tym trzeba go wymienić na nowy lub używany. Dlaczego najlepiej wybrać pierwszą opcję? Wytrzyma kolejne 200-250 tys. km.
Dlatego biorąc pod uwagę relację korzyści do strat, warto dbać o regularne przeglądy samochodu. Regularna wymiana regulatora ciśnienia, pozwala zaoszczędzić. Koszt naprawy układu wtryskowego może bowiem wynieść nawet kilka tysięcy złotych.