LPG w dieslu to spora oszczędność- czy dotyczy to również paliwa?
Gaz cieszy coraz większym, aczkolwiek wciąż zbyt małym zainteresowaniem wśród właścicieli samochodów osobowych. Biorąc pod uwagę obecne ceny paliwa, to rozwiązanie generuje spore oszczędności i zadowoli wszystkich, którzy walczą o czyste powietrze.
Instalacja LPG od lat z powodzeniem stosowana w silnikach benzynowych nadaje się również do silników Diesla. W tym przypadku jednak LPG nie zastępuje paliwa, jakim jest olej napędowy. W dieslu jest to niemożliwe, ponieważ podanie LPG zamiast oleju napędowego do komory wypełnionej sprężonym powietrzem doprowadziłoby do niekontrolowanego zapłonu mieszanki.
Mieszanka gazowo-powietrzna jest korzystniejsza dla silnika Diesla niż samo powietrze. Efektywność procesu spalania rośnie w sposób naturalny, a układ sterujący podaje mniejszą dawkę paliwa. W rezultacie zużycie oleju napędowego spada o jakieś 25–30 proc.
Skoro już wiemy, dlaczego LPG nie może zastąpić całkowicie paliwa ON, to trzeba odpowiedzieć na pytanie: po co inwestować w instalacje i co w ten sposób zyskamy?
Instalacja LPG i efekty uboczne
Instalacja LPG w silniku diesla to jedyna instalacja w samochodzie, której efekty uboczne przynoszą szereg korzyści. Jedną z nich, bardzo pożądaną zwłaszcza wśród kierowców samochodów ciężarowych jest wzrost mocy silnika. Ta korzyść sięga rządu 15-20% mocy silnika.
Podejmując decyzję o montażu instalacji do silnika diesla, należy rozważyć, czy zależy Wam na dodatkowej mocy, czy niższym zapotrzebowaniu na paliwo.
Jednak decydując się na montaż, można wspólnie z warsztatem ustalić, czy chcecie to zostawić, czy też ograniczyć moc, co też jest możliwe, a tym samym uzyskać wyższą ekonomię jazdy.
Kolejne zalety, które przynoszą znaczne korzyści to czystsze spaliny i niższe zużycie filtra DPF, a nawet SCR. Montaż instalacji LPG to spadek emisji szkodliwych tlenków aż o 30%. Dlatego diesel z LPG, to znacznie czystszy diesel.
Dłuższe życie katalizatora i filtra DPF to mniejsze wydatki dla kierowcy. Samo czyszczenie tej kłopotliwej części eksploatacyjnej to wydatek od 250 do 600 zł. Kupno nowego to dużo większy koszt, bo do 1500 do 3000 zł.
Co o tym rozwiązaniu sądzą fachowcy i czy warto po nie sięgać w obliczu rosnących cen paliwa? Zobaczysz w poniższym wideo.