Kto trafił do kalendarza WRC 2022?
Po poprzednim posiedzeniu Światowej Rady Sportów Motorowych znaliśmy jedynie daty Rajdu Monte Carlo (21-23 stycznia) i Rajdu Szwecji (25-27 lutego). Na dalszą część sezonu trzeba będzie poczekać prawie 2 miesiące, gdy zostanie rozegrany Rajd Chorwacji (22-24 kwietnia). Beneficjent pandemii, podobnie jak Estonia, utrzymał miejsce w kalendarzu, choć na Bałkanach konieczne jest jeszcze porozumienie z federacją.
Globalny wymiar Rajdowych Mistrzostw Świata mają zapewnić wyprawy do Kenii na Rajd Safarii (24-26 czerwca), powracającej do cyklu Nowej Zelandii (30 września – 2 października) i Japonii (11-13 listopada). Oprócz tego w terminarzu umieszczono uznane europejskie rajdy Portugalii (20-22 maja), Włoch (3-5 czerwca), Finlandii (5-7 sierpnia), Grecji (9-11 września) i Hiszpanii (21-23 października).
Data | Impreza | Nawierzchnia |
21-23.01.2022 | 🇲🇨Rajd Monte Carlo | mieszana |
25-27.02.2022 | 🇸🇪Rajd Szwecji | śnieg |
22-24.04.2022 | 🇭🇷Rajd Chorwacji | asfalt |
20-22.05.2022 | 🇵🇹Rajd Portugalii | szuter |
03-05.06.2022 | 🇮🇹Rajd Sardynii | szuter |
24-26.06.2022 | 🇰🇪Rajd Safari | szuter |
15-17.07.2022 | 🇪🇪Rajd Estonii | szuter |
05-07.08.2022 | 🇫🇮Rajd Finlandii | szuter |
19-21.08.2022 | nieznany | asfalt |
09-11.09.2022 | 🇬🇷Rajd Akropolu | szuter |
30.09-02.10.2022 | 🇳🇿Rajd Nowej Zelandii | szuter |
21-23.10.2022 | 🇪🇸Rajd Katalonii | asfalt |
11-13.11.2022 | 🇯🇵Rajd Japonii | asfalt |
Jedyną niewiadomą pozostaje organizator 9 rundy w dniach 19-21 sierpnia. Czy jest szansa, aby był to Rajd Polski? To mało prawdopodobne, ponieważ zgodnie z informacjami FIA, ma to być runda asfaltowa. Wszystko wskazuje na to, że w to miejsce trafii Rajd Wielkiej Brytanii, który z walijskich lasów ma przenieść się na asfalty Irlandii Północnej. Oficjalne rozstrzygnięcie tej zagadki poznamy najpóźniej 15 grudnia 2021 r., gdy ponownie zbierze się Światowa Rada Sportów Motorowych.
Kolejne nowości ery hybrydowej
Przyszłoroczny sezon Rajdowych Mistrzostw Świata stanowi dużą rewolucję ze względu na elektryfikację topowej kategorii. Samochody WRC zastąpią hybrydowe Rally1, które powstaną na bazie Toyoty GR Yaris, Hyundaia i20 N oraz Forda Pumy. FIA poinformowała, że w książce drogowej załogi będą miały oznaczone strefy, w których mogą poruszać się wyłącznie na napędzie elektrycznym. Za wszelkie odstępstwa Zespół Sędziów Sportowych nałoży kary.
Ponadto ogłoszono, że nowe rajdówki Rally1 otrzymają nowoczesne kamery bezpieczeństwa (AISC), które będą oczami sztucznej inteligencji. Jej zadaniem będzie skanowanie trasy i analiza pozycji kibiców przy trasie, aby wspomóc pracę delegatów bezpieczeństwa. Oprócz tego zdecydowano, że hybrydowe rajdówki będą miały umieszczone na drzwiach czytelne i kontrastujące ostrzeżenie przed wysokim napięciem.