Ten SUV podbije Europę
Chińscy producenci od dłuższego czasu próbują wejść na europejski rynek, ale jak dotąd – nieskutecznie. Ten SUV może to zmienić i to nie tylko w krajach jak Rosja. Ale to właśnie tam zadebiutował flagowy model firmy Chery i ciężko nie być pod wrażeniem.
Żadna próba przeniesienia się z chińskiego rynku na Zachód do tej pory nie mogła być traktowana poważnie. Chery ze swoim samochodem w nadwoziu typu SUV chce i musi być traktowane zupełnie na serio. Firma chce sprzedawać duże, dobrze wyposażone i tanie samochody, które właśnie pojawiły się na rynku rosyjskim.
W ubiegłym roku firma otworzyła 15 salonów swojej marki premium Exeed, która ma konkurować z takimi producentami jak BMW, Mercedes czy Audi – ale w zupełnie innym przedziale cenowym. W pierwszej fazie skupiła się na największych rosyjskich miastach, takich jak Moskwa, Petersburg, Krasnodar, Jekatynburg, Perm, Czelabińsk, Kemerowo czy Irkuck. A jeśli odniesie sukces, na który jest skazana, firma będzie nadal się rozwijać.
Nowy model z 2.0 turbo
To pierwszy krok Exeedu w ataku na rynku zachodnie, który ma być kontynuowany w krajach Unii Europejskiej. Model TX jako pierwszy spenetrował zachód. Jest też model TXL, który jest bezpośrednim konkurentem Skody Kodiaq. Poza Chinami sprzedawany jest tylko 7-miejscowy SUV o nazwie TXL.
Samochód ma długość 4775 mm i rozstaw osi 2799 mm. SUV napędzany jest 4-cylindrowym, doładowanym silnikiem o pojemności 1,6 litra i mocy 186 KM. Wszystko to sparowane jest z 7-biegowym automatem i napędem na wszystkie koła w standardzie. Wyposażenia jest dużo, na tyle dużo, że Europejscy producenci naprawdę mogą zacząć się obawiać.
Drugim modelem Chery jest jeszcze większy VX, czyli naprawdę duży SUV. To samochód o długości 4970 mm, szerokości 1940 mm i rozstawie osi 2898 mm. Silnik w tym przypadku to 2.0 turbo o mocy 261 KM, który rozpędza auto bez większych problemów do 200 km/h. Standardem jest 7-stopniowy automat a do wyboru mamy napęd na przód albo 4×4. Wyposażenie jest oczywiście jeszcze bardziej bogate.
Cena jest śmiesznie niska
Samochód ten jest sprzedawany w Chinach od około 118 000 zł, choć ceny dla Rosji nie zostały jeszcze ogłoszone. Z pewnością będą one nieco wyższe, ale ze względu na import dokładnie takich samych aut z Chin, nie powinno być dramatycznej różnicy. Oznacza to, że VX na pełnym wypasie będzie kosztował mniej, niż podstawowa Skoda Kodiaq.
Pierwotny plan chińskiej firmy Chery i Exeed, aby pojawić się na rynku Unii Europejskiej jeszcze w 2021 roku zapewne już nie wypali. Ale jeśli lokalni producenci wciąż będą cierpieć z powodu braków części, a ceny oferowanych aut nadal będą rosły… Cóż, to tylko kwestia czasu, zanim w Polsce będziemy mogli kupić chińskiego SUV-a.