Kierowca jadący tunelem musi przestrzegać kilku ważnych przepisów
Nie wszyscy kierowcy wiedzą jak stosować przepisy podczas podróży tunelem. Z uwagi na specyfikę tych dróg, które często powstały w miejscu, gdzie nie można poprowadzić zwykłej drogi, ograniczono możliwość wykonywania wielu manewrów.
Z myślą o bezpieczeństwie kierowców w tunelu nie wolno m.in. cofać, zawracać i zatrzymywać się. A czy można wyprzedzać?
Najważniejszym zadaniem kierowcy, który wjeżdża do tunelu, jest z niego wyjechać. Dlatego nie wolno w nim robić niczego, co mogłoby utrudnić sprawny przepływ samochodów.
W związku z tym, że wszystkie manewry wykonywane w tunelu niosą ze sobą potencjalne zagrożenia, warto je ograniczyć do niezbędnego minimum.
Kwestię wyprzedzania reguluje art.24 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Jak wiesz, w żadnym z ustępów ustawodawca nie użył słowa tunel. W rezultacie wniosek nasuwa się sam. Skoro wyprzedzanie w tunelu nie jest zabronione, to wolno w nim wyprzedzać. Rzeczywiście tak jest, ale z pewnymi wyjątkami.
W przypadku gdy w tunelu są po dwa pasy ruchu w każdym z kierunków, jedynym co ogranicza manewr wyprzedzania jest wolny lew pas. Kiedy zaś pasy ruchu są dwa- po jednym z każdym z kierunków, o możliwości wyprzedzenia decydują linie poziome i znaki. W praktyce oznacza to, że kierowca nie może wyprzedzać, gdy zabroni tego podwójna linia ciągła lub znak B-25 „Zakaz wyprzedzania”.
Kiedy jeszcze może się okazać, że kierowca nie może wyprzedzać w tunelu? Ze względu na ograniczoną widoczność zakaz wyprzedzania obowiązuje przy dojeżdżaniu do wierzchołka wzniesienia lub na zakręcie oznaczonym znakami ostrzegawczymi.
Jak prawidłowo wyprzedzać w tunelu?
Jak podczas każdego manewru wyprzedzania kierowca musi się upewnić, iż:
– ma odpowiednią widoczność i dostateczne miejsce do wyprzedzania bez utrudnienia komukolwiek ruchu,
– kierowca, jadący za nim, nie rozpoczął manewru wyprzedzania,
– kierujący, jadący przed nim na tym samym pasie ruchu, nie zasygnalizował zamiaru wyprzedzania innego pojazdu lub zmiany pasa ruchu.
Za błędy zawsze się płaci, dotyczy to również wyprzedzania w tunelu. Lista możliwości otrzymania mandatu jest długa. Funkcjonariusz może ukarać kierowcę m.in. za nieupewnienie się co do możliwości wyprzedzania, czy naruszenie zakazu wyprzedzania na zakrętach oznaczonych znakami ostrzegawczymi.
Pełne skupienie kierowcy nad prowadzeniem pojazdu, połączone z obserwacją pozostałych uczestników ruchu, bardzo się przydaje. Zwłaszcza w sytuacji, gdy każdy błąd to spotkanie ze ścianą.