WRC pod kontrolą mistrza
🇲🇨 |
🇫🇮 |
🇭🇷 |
🇵🇹 |
🇮🇹 |
🇰🇪 |
🇪🇪 |
🇧🇪 |
🇬🇷 |
🇫🇮 |
🇪🇸 |
🇯🇵 |
PKT | ||
1 | 🇫🇷Sébastien Ogier | 30 [1.] |
1 [20.] |
30 [1.] |
18 [3.] |
27 [1.] |
27 [1.] |
15 [4.] |
14 [5.] |
– | – | – | – | 162 |
2 | 🇬🇧Elfyn Evans | 21 [2.] |
10 [5.] |
20 [2.] |
26 [1.] |
18 [2.] |
4 [10.] |
12 [5.] |
13 [4.] |
– | – | – | – | 124 |
3 | 🇧🇪Thierry Neuville | 17 [3.] |
18 [3.] |
18 [3.] |
4 [36.] |
20 [3.] |
X | 19 [3.] |
28 [1.] |
– | – | – | – | 124 |
4 | 🇫🇮Kalle Rovanperä | 16 [4.] |
23 [2.] |
X | 2 [22.] |
3 [25.] |
12 [6.] |
26 [1.] |
17 [3.] |
– | – | – | – | 99 |
5 | 🇪🇪Ott Tänak | X | 27 [1.] |
13 [4.] |
5 [21.] |
4 [24.] |
20 [3.] |
5 [31.] |
13 [6.] |
– | – | – | – | 87 |
6 | 🇯🇵Takamoto Katsuta | 8 [6.] |
8 [6.] |
8 [6.] |
12 [4.] |
12 [4.] |
18 [2.] |
X | X | – | – | – | – | 66 |
7 | 🇮🇪Craig Breen | – | 16 [4.] |
8 [8.] |
– | – | – | 18 [2.] |
18 [2.] |
– | – | – | – | 60 |
8 | 🇬🇧Gus Greensmith | 4 [8.] |
2 [9.] |
6 [7.] |
10 [5.] |
[26.] |
12 [4.] |
[32.] |
[42.] |
– | – | – | – | 34 |
9 | 🇪🇸Dani Sordo | 11 [5.] |
– | – | 18 [2.] |
1 [17.] |
1 [12.] |
– | – | – | – | – | – | 31 |
10 | 🇫🇷Adrien Fourmaux | 2 [9.] |
[48.] |
10 [5.] |
8 [6.] |
[30.] |
10 [5.] |
[12.] |
X | – | – | – | – | 30 |
W najważniejszej punktacji kierowców komfortową przewagę utrzymuje obrońca tytułu, Sébastien Ogier. Siedmiokrotny mistrz świata w Rajdzie Ypres zaliczył najsłabszą zdobycz punktową od lutowego Rajdu Arktycznego. Jednak dzięki bonusowym punktom za ostatni odcinek Power Stage, jego przewaga nad drugą lokatą wzrosła do 38 pkt. Taką stratę mają obecnie kolega z zespołu Toyoty, Elfyn Evans oraz zwycięzca belgijskiej rundy, Thierry Neuville (Hyundai). Mimo identycznego dorobku, wiceliderem pozostał Brytyjczyk, ponieważ w ciągu sezonu odnotował trzy drugie miejsca. Belg przed triumfem stawał tylko na najniższych stopniach podium.
W kontakcie do Evansa i Neuville’a jest Kalle Rovanperä, który drugi raz z rzędu był najszybszy w zespole Toyoty. Coraz bardziej dojrzała jazda najmłodszego w historii zwycięzcy rundy WRC (Rajd Estonii 2021 w wieku 20 lat) stawia go w roli poważnego kandydata do podium sezonu. Choć od czasu wygranej w Rajdzie Arktycznym, Ott Tänak przeżywa pasmo niepowodzeń, to także on nie ma niemożliwej do odrobienia straty. Duża w tym zasługa czterech wygranych na dodatkowo punktowanych Power Stage, z których trzy ostatnie padły łupem Estończyka. Mistrz świata z 2019 r. aż 27 z 87 pkt zdobył właśnie na PS.
Toyota zmierza po mistrzostwo
🇲🇨 |
🇫🇮 |
🇭🇷 |
🇵🇹 |
🇮🇹 |
🇰🇪 |
🇪🇪 |
🇧🇪 |
🇬🇷 |
🇫🇮 |
🇪🇸 |
🇯🇵 |
PKT | ||
1. | Toyota Gazoo Racing WRT | 52 | 36 | 50 | 45 | 48 | 42 | 42 | 33 | – | – | – | – | 348 |
2. | Hyundai Shell Mobis WRT | 30 | 47 | 34 | 35 | 36 | 32 | 42 | 51 | – | – | – | – | 307 |
3. | M-Sport Ford WRT | 10 | 14 | 18 | 22 | 18 | 27 | 16 | 10 | – | – | – | – | 135 |
4. | Hyundai 2C Competition | 8 | 14 | 6 | – | – | – | 8 | 8 | – | – | – | – | 44 |
W zestawieniu producentów pewnym liderem pozostaje Toyota. Choć w ostatnim Rajdzie Ypres Hyundai zanotował dublet, to strata do japońskiego rywala wynosi 31 punktów. Ekipie M-Sport Ford wciąż nie grozi nic powyżej trzeciego miejsca. W tym sezonie ekipa z Dovenby nie posiada kierowcy z najwyższej półki, a rozwój Fiesty WRC także jest porzucony. Team szykuje się na dobry start kolejnego sezonu, w którym wystawi hybrydowego Forda Puma Rally 1.
WRC 2 z szansą na polski sukces w tle
🇲🇨 |
🇫🇮 |
🇭🇷 |
🇵🇹 |
🇮🇹 |
🇰🇪 |
🇪🇪 |
🇧🇪 |
🇬🇷 |
🇫🇮 |
🇪🇸 |
🇯🇵 |
PKT | ||
1 | 🇳🇴Andreas Mikkelsen | 30 [1.] |
23 [2.] |
15 [5.] |
– | X | – | 30 [1.] |
– | – | – | – | – | 98 |
2 | 🇳🇴Mads Østberg | – | – | 27 [1.] |
17 [3.] |
22 [2.] |
– | 21 [2.] |
– | – | – | – | – | 87 |
3 | 🇧🇴Marco Bulacia Wilkinson | 15 [4.] |
– | 18 [3.] |
12 [6.] |
18 [3.] |
– | 19 [3.] |
– | – | – | – | – | 82 |
4 | 🇫🇮Jari Huttunen | – | X | – | – | 30 [1.] |
– | X | 30 [1.] |
– | – | – | – | 60 |
5 | 🇫🇮Esapekka Lappi | – | 29 [1.] |
– | 30 [1.] |
– | – | – | – | – | – | – | – | 59 |
6 | 🇷🇺Nikołaj Griazin | – | 17 [3.] |
X | 12 [4.] |
– | – | X | 22 [2.] |
– | – | – | – | 51 |
7 | 🇫🇷Adrien Fourmaux | 22 [2.] |
3 [9.] |
– | – | 9 [6.] |
– | 14 [4.] |
– | – | – | – | – | 48 |
8 | 🇫🇮Teemu Suninen | – | – | 22 [2.] |
19 [2.] |
– | – | – | X | – | – | – | – | 41 |
9 | 🇮🇹Enrico Brazzoli | 8 [6.] |
– | 13 [4.] |
– | 10 [5.] |
– | – | – | – | – | – | – | 31 |
10 | 🇨🇿Martin Prokop | – | 8 [6.] |
– | 6 [7.] |
14 [4.] |
X | – | – | – | – | – | – | 28 |
Choć na pierwszy rzut oka w stawce WRC 2 nie widać Polaków, to imponujące rezultaty odnotowuje tu aktualny rajdowy mistrz Polski, Jari Huttunen. Fin jest oficjalnym kierowcą Hyundaia, ale serwisem jego i20 N Rally2 zajmuje się polska ekipa 2BRally. Z czterech dotychczasowych startów Huttunen wygrał 2 i nie ukończył także 2 rajdów. Potknięcia obecnego mistrza WRC 3 mogą mu nie pozwolić na wyprzedzenie Andreasa Mikkelsena czy Madsa Østberga, ale podium sezonu jest realne. Do końcowego rezultatu liczy się najlepszych 6 z 7 startów w nominowanych rajdach. Jari Huttunen wraz z ekipą 2BRally powalczy w dniach 9-12 września w kultowym Rajdzie Akropolu.
WRC 3 nie będzie spacerkiem Kajetanowicza
🇲🇨 |
🇫🇮 |
🇭🇷 |
🇵🇹 |
🇮🇹 |
🇰🇪 |
🇪🇪 |
🇧🇪 |
🇬🇷 |
🇫🇮 |
🇪🇸 |
🇯🇵 |
PKT | ||
1 | 🇫🇷Yohan Rossel | 28 [1.] |
– | 20 [3.] |
22 [2.] |
28 [1.] |
– | – | 29 [1.] |
– | – | – | – | 127 |
2 | 🇵🇱Kajetan Kajetanowicz | – | – | 28 [1.] |
28 [1.] |
8 [8.] |
– | 18 [2.] |
– | – | – | – | – | 82 |
3 | 🇫🇷Nicolas Ciamin | 20 [3.] |
– | 16 [4.] |
13 [4.] |
8 [6.] |
– | – | – | – | – | – | – | 57 |
4 | 🇵🇾Fabrizio Zaldivar | – | [13.] |
8 [6.] |
8 [6.] |
12 [4.] |
– | 11 [7.] |
– | – | – | – | – | 39 |
5 | 🇪🇸Pepe López | – | – | – | X | 20 [2.] |
– | 16 [4.] |
– | – | – | – | – | 36 |
6 | 🇪🇪Egon Kaur | – | 23 [2.] |
– | X | 5 [12.] |
– | 4 [10.] |
– | – | – | – | – | 32 |
7 | 🇫🇮Mikko Heikkilä | – | 15 [3.] |
– | – | – | – | 16 [3.] |
– | – | – | – | – | 31 |
8 | 🇰🇪Onkar Rai | – | – | – | – | – | 30 [1.] |
– | – | – | – | – | – | 30 |
9 | 🇫🇮Teemu Asunmaa | – | 28 [1.] |
– | – | – | – | – | – | – | – | – | – | 28 |
10 | 🇬🇧Chris Ingram | – | – | 11 [5.] |
17 [3.] |
X | – | – | – | – | – | – | – | 28 |
W gronie WRC 3 (te same auta R5/Rally2 co w WRC 2, ale dla niefabrycznych załóg) o tytuł bije się tylko dwóch kierowców. Są to Yohan Rossel i Kajetan Kajetanowicz. Polak wygrał już dwie imprezy, raz był drugi i ósmy, co jest świetnym wynikiem. Jednak, żeby zdobyć ostatni w historii tytuł w tej klasie (od sezonu 2022 WRC 2 i WRC 3 łączą się) trzeba będzie wspiąć się na wyżyny. Francuz także kapitalny sezon, a w miniony weekend wygrał po raz trzeci (ma o 1 start więcej niż Kajto).
W imprezach, w których rywalizowali jednocześnie dwa razy wyżej był Kajetanowicz, raz Rossel. Francuz ma to szczęście, że na razie każdą rundę kończył na podium. Jednak do końcowego rezultatu zalicza się najlepsze 5 z 7 nominowanych rajdów. Kibice liczą na to, że Kajto pojawi się na starcie wrześniowego Rajdu Akropolu, w którym triumfował dwukrotnie w drodze po pierwsze i trzecie mistrzostwo Europy. Warto pamiętać też, że w WRC 2 i WRC 3 zawodnicy nie otrzymują tytułów mistrza świata, tylko mistrza kategorii. Nie przyznaje się też tytułów wicemistrzowskich, nawet w WRC.