Diesel jeżdżący na LPG? a komu to się opłaca? Zdziwisz się jakie są korzyści

Diesel pracujący z instalacją LPG, to nie jest żaden nowy wynalazek. Takie rozwiązanie od lat stosuje się w pojazdach ciężarowych. To rozwiązanie, pozwala im dużo zaoszczędzić na paliwie. Od jakiegoś czasu, duet diesel i LPG zaczyna się cieszyć coraz większym zainteresowaniem wśród kierowców osobówek. Czy można mieć z tego duże korzyści?

Instalacja gazowa LPG
Podaj dalej

Silnik wysokoprężny na LPG – o co tu chodzi?

Instalacja LPG, którą zazwyczaj stosuje się w samochodach z silnikiem benzynowym, można zamontować do Diesla. Nie jest to dokładnie to samo, bowiem LPG nie zastępuje oleju napędowego.

Takie połączenie ma trzy główne zalety tj. większa ekonomia jazdy, czystsze spaliny i niższe zużycie filtra DPF, a nawet SCR. Efektem ubocznym jest uwaga…… wyższa moc! Zanim zdecydujesz się na taki duet, pamiętaj, że przed montażem silnik musi obejrzeć mechanik.

żródło: ac.com.pl

Diesel i LPG- czy to działa tak samo jak w silniku benzynowym?

Silnik Diesla inaczej niż benzynowy, pracuje na zasadzie zapłonu samoczynnego. Do tworzenia i spalania mieszanki potrzebne są wyłącznie dwa składniki, czyli powietrze i paliwo.
W silniku benzynowym dochodzi jeszcze iskra, która tę mieszankę zapala. Z tego też powodu nie ma problemu, by w silniku benzynowym zastąpić benzynę paliwem gazowym — oba spalają się pod wpływem iskry.

W dieslu jest to niemożliwe, bo gdyby podać mu do komory spalania wypełnionej powietrzem LPG, to mielibyśmy piękny pożar.

źródło. YouTube Prof. Chris

Na co komu diesel z LPG?

Już wiemy, że LPG nie może zastąpić całkowicie ON, w związku z tym, po co tak naprawdę podawać go cylindrów i co się wówczas stanie?

LPG w silniku wysokoprężnym częściowo zastępuje olej napędowy. Gaz podawany jest z powietrzem, dość często wtrysk LPG ma miejsce pomiędzy turbosprężarką a intercoolerem. Zapewnia to lepsze wymieszanie, zanim trafi do cylindra.

Inaczej mówiąc, zanim nastąpi wtrysk ON do cylindra i w efekcie zapłon, trafia tam już gotowa mieszanka gazowo-powietrzna. Tak zasilany silnik zmniejsza zapotrzebowanie na paliwo, co wynika z wyższej wydajności procesu spalania.

Dzięki mieszance gazowo-powietrznej w sposób naturalny rośnie efektywność procesu spalania. Układ sterujący dawką paliwa (ON) podaje go mniej, bo mniej go potrzebuje. W efekcie zużycie oleju napędowego spada o jakieś 25–30 proc.

Instalacja LPG w samochodzie
iStockphoto

Korzyści są ale to efekty uboczne najbardziej tu zaskakują

Efektem ubocznym jaki zaobserwujesz po podaniu LPG do diesla, ucieszą każdego użytkownika samochodu.

Jak tu się nie cieszyć gdy zyskujesz dodatkową moc, przy mniejszym zużyciu paliwa ? Mówimy tu o wzroście rzędu dodatkowych 25 proc.

To nie wszystko, bo gdy zdecydujesz się na montaż, instalacji LPG, możesz ustalić, czy chcesz moc zwiększyć czy też ograniczyć moc, co jest możliwe i dodatkowo zwiększy ekonomię jazdy.

Kolejnym efektem ubocznym, który zachwyci wszystkich posiadaczy filtrów DPF i SCR, jest zwiększenie jego trwałości.
LPG lepiej się dopala w cylindrze, w rezultacie filtry są mniej obciążone. Ponadto silnik emituje mniej szkodliwych związków.

W nowoczesnych silnikach wysokoprężnych, gdzie systemy diagnostyczne są wyjątkowo wrażliwe na każdą anomalię, może dojść do kuriozalnej sytuacji, gdy pojawi się błąd sugerujący zbyt niskie zużycie AdBlue.

Sterownik silnika głupieje i informuje nas o zbyt czystych spalinach. Cóż, jego konstruktor nie przewidział takiej sytuacji.

TIR i diesel na gas LPG
źródło: iStockphoto

Sprawdź ile możesz zaoszczędzić

Oszczędności będą tu niższe, niż w przypadku silnika benzynowego. Dlatego też diesel z LPG jest najbardziej popularny wśród kierowców samochodów użytkowych, zwłaszcza ciężarowych.

Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby założyć taką instalację do samochodu, który dużo pali. To rozwiązanie sprawdzi się w jednostkach 3-litrowych i większych.

Z całą pewnością to świetne rozwiązanie dla miłośników amerykańskich z diesli i dużych pick-upów. Takie połączenie często oznacza spalanie nawet 20 l/100 km.
Odczuwalne oszczędności w osobówce udaje się uzyskać przy dużych przebiegach. Na instalacji da się wówczas zaoszczędzić ok. 6–10 zł/100 km.

Użytkownicy najbardziej paliwożernych pojazdów decydują się na montaż instalacji. Dodatkowo mogą liczyć na niższe zużycie elementów układu oczyszczania spalin, które są drogie. W związku z tym, instalacja LPG w pespektywie daje realne oszczędności.
Inna kwestia to „naturalny” przyrost mocy silnika, co w przypadku aut użytkowych czy terenowych też może być korzyścią.

Przeczytaj również