O ile większość kibiców z zapartym tchem śledzi rywalizację w klasyfikacji samochodów i motocykli, o tyle walka pustynnych kolosów jest wisienką na dakarowym torcie. Co więcej to właśnie w tej kategorii (wówczas jeszcze nieoficjalnej) nastąpił polski debiut w Rajdzie Dakar.
Czym są dakarowe ciężarówki?
Obecne ciężarówki zgodnie z regulaminem są podzielone na trzy klasy. T5.1 to pojazdy oparte na konstrukcji produkcyjnej, które zostały przygotowane zgodnie z przepisami FIA do startów. Największą popularnością cieszy się jednak klasa T5.2, gdzie startują ciężarówki zbudowane od podstaw zgodnie z przepisami ASO. Klasa T5.3 są to pojazdy wsparcia, które na trasie stanowią mobilny serwis dla startujących zawodników.
Oficjalnie kategoria T4 powstała w 1990 roku, by ciężarówki nie musiały być klasyfikowane razem z innymi pojazdami. Od 1993 roku organizowane są również mistrzostwa świata dla tej kategorii. W ostatnich latach kategorię przemianowano na T5, gdy do rywalizacji dołączono pojazdy UTV i quady.
Rosyjscy mistrzowie
Niekwestionowanym mistrzem rywalizacji w Rajdzie Dakar jest Kamaz, który wygrał już siedemnaście edycji imprezy. Co więcej uczynił to wygrywając od 1997 roku 157 etapów. Druga Tatra ma ich „zaledwie” 43. Wśród kierowców rekordzistą jest Władimir Czagin, który triumfował siedmiokrotnie.
W tym roku Kamaz wystawia model 43509, który waży 8900 kilogramów. Wyposażony jest w silnik o pojemności trzynastu litrów, który generuje moc rzędu 1000 KM. Zbiornik paliwa jest w stanie zmieścić 1000 litrów. Ze względów bezpieczeństwa każda ciężarówka jest wyposażona w ogranicznik prędkości i może rozpędzić się do 140 km/h.