Rajdowe Mistrzostwa Europy mają długą tradycję
Rajdowe Mistrzostwa Europy to cykl rajdów organizowany przez FIA, który wyłania najlepszego kierowcę w Europie i odbywa się od 1953 roku. Polscy zawodnicy często biorą udział w rywalizacji, a do tej pory tytuł mistrza rajdowego Starego Kontynentu zdobyło trzech Polaków: Sobiesław Zasada w latach 1966 i 1971, Krzysztof Hołowczyc w roku 1997 i Kajetanowi Kajetanowiczowi trzy lata z rzędu: 2015, 2016 i 2017.
Duża popularność rajdów
Rajdy śledzi miliony widzów na całym świecie – przykładowo w 2017 zanotowano oglądalność na poziomie 177,2 milionów widzów, o 9% więcej niż rok wcześniej. Co roku coraz więcej użytkowników włącza telewizory, by oglądać kolejne rajdy z serii ERC. Na jeszcze większą skalę organizowane są WRC, czyli światowe rajdy. O dużym zainteresowaniu tematyką rajdową może świadczyć fakt, że wiele osób nie ogranicza się do oglądania zmagań w telewizji, ale próbuje swoich sił w symulacjach, np. w oficjalnej grze WRC 8 FIA World Rally Championship czy DIRT Rally, czyli symulacji jazdy pojazdem terenowym. Co więcej są sloty o tematyce rajdowej – np. Rally 4 Riches, Super Rally Championship Hi-Lo, w które można zagrać w najlepszych kasynach online jak Playamo.
Nowy kalendarz ERC
ERC otrzymało zielone światło od FIA na organizację ośmiu rajdów w 2021 roku. Kalendarz został trochę okrojony, składa się z czterech rajdów asfaltowych i czterech szutrowych. Harmonogram wygląda następująco:
- Runda 1: Rajd Serras de Fafe e Felgueiras w Portugalii, szutrowy, 12-14 marca,
- Runda 2: 55. Rajd Azorów w Portugalii, szutrowy, 25-27 marca,
- Rudna 3: Rajd Wysp Kanaryjskich, Hiszpania, asfaltowy, 6-8 maja, także ERC junior
- Runda 4: 77. Rajd Polski, szutrowy, 18-20 czerwca, także ERC junior,
- Runda 5: Rajd Lipawy, Łotwa, szutrowy, 1-3 lipca, także ERC junior,
- Runda 6: Rajd di Roma Capitale, Włochy, asfaltowy, 23-25 lipca, także ERC junior,
- Runda 7: 50. Barum, Czechy, asfaltowy, 27-29 sierpnia, także ERC junior,
- Runda 8: Rajd Węgier, asfaltowy, 22-24 października, także ERC junior.
Tytuł najlepszego kierowcy ERC zostanie przyznany, jeśli uda się rozegrać minimum cztery wydarzenia z zaplanowanych ośmiu. Wskazano także rajdy rezerwowe – na wypadek, gdyby pandemia koronawirusa pokrzyżowała plany i jakieś wydarzenie nie mogłoby się odbyć jak planowano.
Ograniczenie kosztów
ERC przyświecała przy planowaniu sezonu 2021 idea ograniczenia kosztów. Dlatego zmniejszono z 3 do 2 wyścigi na wyspach, a szutrowe rajdy Fafe i na Azorach odbędą się możliwe jak najszybciej po sobie, by móc zgrupować auta rajdowe i serwisowe w jednym miejscu i wyruszyć promem na Azory po pierwszym portugalskim rajdzie. Rajd Fafe to nowość w kalendarzu ERC – rajd szutrowy, nie zaś asfaltowy. Fafe będzie bazą rajdową, podobnie jak to miało miejsce do tej pory. Uczestnicy ERC otrzymają wsparcie logistyczne podczas rajdów na wyspach, a także bezpłatne bilety lotnicze.
Zasady rywalizacji
Kierowcy będą mieć zaliczone siedem najlepszych wyników spośród ośmiu rajdów do klasyfikacji. Z kolei w rywalizacji juniorskiej liczyć się będą cztery wyniki z sześciu rajdów. Struktura ERC pozwala kierowcom awansować z Rally5 to Rally2, a nowa kategoria utworzona na rok 2021 – Rally3, jest kolejnym etapem na drodze z Rally4. Wszyscy kierowcy ze statusem priorytetowym w ERC mogą zdobyć punkty do klasyfikacji generalnej, nieważne, jaki mają typ auta – Rally2, Rally3, Rally4, Rally5, Grupa N, Rally2 Kit czy RGT. Sposób kwalifikacji pojazdów do ERC2 jest niezmienny w przyszłym roku, a punkty zdobywać mogą kierowcy z maszynami RGT, Rally2 Kit i Grupy N, jednak od 2022 ERC2 będzie tylko dla aut Rally3, o ile organizacja FIA zaaprobuje ten pomysł. W mistrzostwach Europy juniorów już w przyszłym roku występować mogą tylko kierowcy w autach kasy Rally3.
77. Rajd Polski
77. Rajd Polski znalazł się w kalendarzu ERC. W przyszłym roku będzie obchodził jubileusz stulecia, co nada wydarzeniu jeszcze większej rangi. Rajd odbędzie się na Mazurach, z bazą w Mikołajkach, a organizacyjnie będzie połączony z Rajdem Lipawy, by ograniczyć koszty. Rajdy polski i łotewski będą organizowane na odcinkach specjalnych z szutrową nawierzchnią.
Autor: Piotr K