Już wiecie, że wśród zawodników najlepszy okazał się Jarosław Baran, który pokonał Kajetana Kajetanowicza i Grzegorza Grzyba. Cały ranking znajdziecie tutaj.
System znalezienia najlepszego
W ostatnich 10 latach zorganizowano 65 rund mistrzostw Polski. Najkrótszym sezonem był ten niedawno zakończony i trwał zaledwie 59 dni. Najdłuższa batalia odbyła się na początku dziesięciolecia. W 2011 roku załogi walczyły na rajdowych trasach przez 239 dni.
W mijającym dziesięcioleciu cztery marki i modele przyczyniły się do wywalczenia przez załogi mistrzowskich tytułów. Rajdy wygrywało sześciu producentów i jedenaście modeli aut. Na podium mogliśmy oglądać siedem marek i aż osiemnaście różnych modeli samochodów.
Biorąc pod uwagę mistrzowskie tytuły, wygrane rajdy oraz podia postanowiłem użyć współczynników, by to liczby, a nie moje subiektywne zdanie wskazało najlepszych. Każde mistrzostwo jest warte 10 punktów, każde zwycięstwo 5 punktów, a każde podium 2,5 punktu.
Zanim najważniejsze, przejdźmy do klas
Zanim poznamy najlepszych producentów oraz modele w RSMP przygotowałem również miniranking klas, ponieważ i tu pojawiła się pewna różnorodność. Nie do podważenia jest dominacja aut klasy R5, które pozwoliły wywalczyć osiem mistrzowskich tytułów, wygrać 39 rajdów i pojawić się na podium 108 razy.
Na drugim miejscu, co może niektórych zaskoczyć pojawiła się klasa R4, w której największe sukcesy na polskich oesach świętowali Kajetan Kajetanowicz i Jarosław Baran. Trzy mistrzowskie tytuły, trzynaście wygranych rajdów i 23 wizyty na podium aut klasy R4 dały im drugie miejsce w rankingu. Podium zamyka klasa S2000, dzięki siedmiu wygranym rajdom i 38 miejscom na podium.
Co ciekawsze do jednego tytułu mistrzowskiego przyczyniło się auto z napędem na jedną oś! W 2016 roku Grzegorz Grzyb zakończył sezon w Peugeocie 208 R2. Dzięki Kajetanowi Kajetanowiczowi klasa N4 ostatni raz przyczyniła się do mistrzostwa w 2011 roku.
Najlepsze modele aut RSMP drugiego 10-lecia XXI wieku
Modele – miejsca 7-10
Miejsce 10 – Ford Fiesta S2000
0 tytułów mistrza Polski
1 wygrany rajd
4 miejsca na podium
Fiesta S2000 była jednym z pierwszych aut nowej kategorii, które po kolejnych modyfikacjach przekształciła się w obecną klasę Rally2. Auta S2000 na początku dziesięciolecia raczej odchodziły już w odstawkę, by w połowie zostać całkowicie zamienione przez pojazdy klasy R5. Jedyne zwycięstwo zapewnili Michał Sołowow i Maciej Baran, którzy wygrali Rajd Koszyc w 2011 roku.
Miejsce 9 – Skoda Fabia Rally2
0 tytułów mistrza Polski
1 wygrany rajd
4 miejsca na podium
Ranking zaczęliśmy jedną ze starszych konstrukcji, by szybko przenieść się do najnowszej. Skoda Fabia Rally2 Evo ujrzała światło dzienne w zeszłym roku, a dzięki Grzegorzowi Grzybowi i Michałowi Poradziszowi może pochwalić się pierwszym triumfem w Polsce. Auto z pewnością czeka świetna przyszłość i może za dziesięć lat będziemy pisać o dominacji w latach 20. XXI wieku?
Miejsce 8 – Skoda Fabia S2000
0 tytułów mistrza Polski
2 wygrane rajd
5 miejsc na podium
Kolejny reprezentant klasy S2000, która największe triumf świętowała na przełomie dziesięcioleci. Po projekcie WRC był to sztandarowy model Skody Motorsport, na bazie którego do dziś czeska marka świętuje kolejne tytuły. W Polsce niestety nikomu za jej kierownicą nie udało się zdobyć mistrzostwa. Na liście znajdziemy jednak dwa triumfy i pięć podiów. W Fabii S2000 wygrywali Esapekka Lappi i Janne Ferm na Rajdzie Polski 2012 oraz Grzegorz Grzyb i Daniel Siatkowski na Rajdzie Arłamów 2014.
Miejsce 7 – Subaru Impreza TMR10 N4
1 tytuł mistrza Polski
1 wygrany rajd
4 miejsca na podium
Na siódmym miejscu pierwsze z auto, które przyczyniło się do wywalczenia mistrzostwa Polski. Mało kto pamięta, że w sezonie 2011 Kajetan Kajetanowicz i Jarosław Baran wygrali Rajd Lotos w N-grupowej Imprezie od byłego mistrza świata. To do tej pory ostatni triumf N-grupowego auta w RSMP. Ponadto auto cztery razy pojawiało się na podium, głównie dzięki Wojciechowi Chuchale i Kamilowi Hellerowi, którzy korzystali z niego w 2011 roku.
Miejsca 4-6
Miejsce 6 – Hyundai i20 R5
1 tytuł mistrza Polski
3 wygrane rajdy
6 miejsc na podium
Kolejny raz przeskakujemy z początku na koniec dziesięciolecia. Zwłaszcza, że Hyundai dopiero w zeszłym roku świętował pierwsze zwycięstwo w RSMP! W tym roku doszedł mistrzowski tytuł duetu Huttunen/Lukka oraz dwa wygrane rajdy, co razem daje szóste miejsce w rankingu.
Miejsce 5 – Ford Fiesta Proto
0 tytułów mistrza Polski
4 wygrane rajdy
9 miejsc na podium
Głównie dzięki Bryanowi Bouffierowi Fiesta Proto odnosiła sukcesy na trasach mistrzostw Polski. Nie można jednak zapomnieć o innych kierowcach, którzy jej używali. Co więcej ostatnie zwycięstw w RSMP auta innego niż R5/Rally2 wywalczyła Fiesta Proto. Na Rajdzie Arłamów 2016 Mariusz Stec razem z Jackiem Rathe zostawili rywali za swoimi plecami.
Miejsce 4 – Peugeot 207 S2000
0 tytułów mistrza Polski
4 wygrane rajdy
29 miejsc na podium
Trzeba przyznać, że 207 S2000 było świetną konstrukcją o czym świadczą m.in. tytuły mistrzowskie w Polsce w poprzednim dziesięcioleciu. Auto było na tyle dobre, że i w jeszcze obecnej dekadzie było w stanie walczyć. 29 miejsc na podium mówi wszystko. Wszystkie cztery zwycięstwa odnieśli w 2011 roku Bryan Bouffier i Xavier Panseri. Francuzi byli najlepsi na trasach rajdów: Świdnickiego-Krause, Karkonoskiego, Rzeszowskiego i Dolnośląskiego.
Wielka trójka
Miejsce 3 – Subaru Impreza R4
3 tytuły mistrza Polski
12 wygranych rajdów
19 miejsc na podium
Podium otwieramy z przytupem i autem, które zapewniło załodze trzy tytuły mistrza Polski. Subaru Impreza w wersji R4 zapewniła Kajetanowi Kajetanowiczowi i Jarosławowi Baranowi triumfy na początku dziesięciolecia. Zacięte pojedynki „eRki” z chmarą S2000 elektryzowały każdego kibica w kraju, więc trzecie miejsce jest jak najbardziej zasłużone.
Miejsce 2 – Skoda Fabia R5
4 tytuły mistrza Polski
17 wygranych rajdów
36 miejsc na podium
Trzeba przyznać, że druga część dziesięciolecia to wręcz dominacja czeskiej konstrukcji. Pierwszy raz pojawiła się na krajowych oesach w 2015 roku i od razu rozpoczęła swój triumfalny marsz. Grzegorz Grzyb i Robert Hundla wygrali Rajd Nadwiślański. Skoda pomogła w wywalczeniu mistrzowskich tytułów wśród kierowców wspomnianemu Grzybowi, Filipowi Nivettowi oraz Mikołajowi Marczykowi. W dobie tak wyrównanej klasy ktoś spodziewał się takiej dominacji? Raczej nie, więc drugie miejsce z pewnością obrazuje możliwości Fabii R5.
Miejsce 1 – Ford Fiesta R5
4 tytuły mistrza Polski
19 wygranych rajdów
65 miejsc na podium
Tak jak Skoda zdominowała drugą część dziesięciolecia, tak Ford z Fiestą R5 zrobił to w pierwszej części. Ba! Zrobił to ze zdecydowanie większym przytupem. Były lata, gdzie Fiesty R5 bardzo trudno było zepchnąć z podium, o czym świadczy liczba wywalczonych miejsc w czołowej trójce. Fiesta pomogła wywalczyć mistrzowskie tytuły Kajetanowi Kajetanowiczowi, Łukaszowi Habajowi, Wojciechowi Chuchale i Grzegorzowi Grzybowi.
PRODUCENCI
W rankingu producentów znalazło się tylko siedem marek i w znaczącym stopniu pokrywa się on z rankingiem modeli, więc bez zbędnego przedłużania tak wyglądają najlepsi producenci na trasach RSMP w mijającym dziesięcioleciu.
Miejsce 7 – Volkswagen
0 tytułów mistrza Polski
0 wygranych rajdów
1 miejsce na podium
Miejsce 6 – Mitsubishi
0 tytułów mistrza Polski
1 wygrany rajd
8 miejsc na podium
Miejsce 5 – Hyundai
1 tytuł mistrza Polski
3 wygrane rajdy
6 miejsc na podium
Miejsce 4 – Peugeot
1 tytuł mistrza Polski
4 wygrane rajdy
29 miejsc na podium
Czołowa trójka
Miejsce 3 – Subaru
3 tytuły mistrza Polski
13 wygranych rajdy
25 miejsc na podium
Miejsce 2 – Skoda
4 tytuły mistrza Polski
20 wygranych rajdy
46 miejsc na podium
Miejsce 1 – Ford
4 tytuły mistrza Polski
24 wygrane rajdy
80 miejsc na podium