Biodiesel jeszcze gorszy?
Dążenie do jak najmniej trujących emisji spalin oznacza, że coraz więcej biopaliw dodawanych jest do benzyny i paliwa typu Diesel. Kierowcy, którzy w Szwecji tankowali czysty etanol E85 zmniejszyli swój wpływ na klimat o 46%. Według Szwedzkiej Agencji Energetycznej odnawialny olej napędowy zmniejsza wpływ na klimat aż o 83%.
– Ryzyko jest zbyt duże. Musimy pozbyć się produktów z oleju palmowego, aby zachować wiarygodność biopaliw – powiedział kierownik projektu Per Ostborn.
KIEROWCO! SPÓŹNIŁEŚ SIĘ Z WYMIANĄ OPON? SPRAWDŹ NAJLEPSZE OFERTY!
Ekolodzy biją jednak na alarm, że 44% biopaliw używanych w Szwecji pochodzi ze szkodliwego dla środowiska oleju palmowego. W łącznym rozrachunku daje to aż 6% udział w całym rynku paliw. Według Komisji Europejskiej olej palmowy jest gorszy od kopalnego paliwa typu Diesel i benzyny, ponieważ podczas produkcji niszczy się lasy deszczowe.
– Łatwo jest stracić z oczu zrównoważony rozwój w imię odnawialności. Ryzyko jest jednak zbyt duże w przypadku oleju palmowego. Producenci muszą powstrzymać się od krótkoterminowych zysków, aby stworzyć rynek, który będzie działał latami – dodał Per Ostborn.
Wycofujemy!
Neste, największy sprzedawca biopaliw, obiecał już wycofać olej palmowy. Stanie się to jednak nie wcześniej niż w 2025 roku. Firma wykorzystywała niecały 1% światowej produkcji oleju palmowego w 2019 roku. Surowiec ten służył do produkcji biopaliw.
– Wycofujemy olej palmowy od 2025 roku, to decyzja na poziomie globalnym – skomentowało całą sytuację Neste.