Diesel na śmietnik, a pod maskę…
GM zaprezentował nowy pakiet silnika elektrycznego w pochodzącym z 1977 roku K5 Blazer-E. Dzięki temu wynalazkowi wymiana elektrycznego układu napędowego będzie łatwiejsza niż kiedykolwiek wcześniej.
Swapy silników elektrycznych do tradycyjnych samochodów były szczególnie popularne wśród zaradnych domowych majsterkowiczów. Brali oni trochę części z Chevroleta Bolta, trochę z Tesli i łączyli wszystko w jedną całość. General Motors zaprezentował elektryczną wersję silnika w postaci Chevrolet Performance eCrate. Wszystko wskazuje na to, że zamiana benzyniaka lub Diesla na elektryka będzie prostsza niż kiedykolwiek wcześniej.
Pierwszy eCrate od GM to 60 kWh Elecetric Coonect and Cruise. Na potrzeby projektu GM zachowało jak najwięcej oryginalnych komponentów Blazera z 1977 roku. Usunęli jednak 175-konny silnik V8, układ paliwowy, wydech i automatyczną skrzynię biegów.
Niezła moc i prosty montaż
W jego miejsce trafił silnik elektryczny Bolt EV produkujący 200 KM oraz elektronicznie sterowana 4-biegowa automatyczna skrzynia biegów Chevrolet Performance. W rzeczywistości około 90 procent eCrate K5 Blazer-E to fabryczne części Chevroleta Bolt EV. Według GM byli w stanie utrzymać resztę układu napędowego Blazera w stanie nienaruszonym, w tym półoś napędową, skrzynię rozdzielczą i osie.
K5 Blazer-E jest zasilany 60-kilowatogodzinowym, 400-woltowym akumulatorem Bolt EV, który wykorzystuje wiązki przewodów z samego Bolta. To eliminuje wiele problemów, takich jak zarządzanie baterią i ochrona przed wstrząsami, i naprawdę sprawia, że wymiana EV jest łatwiejsza niż kiedykolwiek.
W tej wersji K5 Blazer-E zastosowano kilka komponentów z rynku wtórnego, jednak najfajniejszy z nich to kontroler elektryczny, który współpracuje z oryginalnymi wskaźnikami Blazer i wyświetla poziom naładowania akumulatora na podstawowym wskaźniku poziomu paliwa. Pompa elektryczna zapewnia podciśnienie do układu hamulcowego zapasów, a także zestaw do elektrycznego wspomagania kierownicy.
Nie chcesz Tesli? Zamień swojego na elektryka
Pakiet Electric Connect and Cruise o mocy 60 kWh ma wejść do sprzedaży w drugiej połowie 2021 r. I obejmuje większość elementów tego Blazera: silnik elektryczny o mocy 200 KM, akumulator o mocy 60 kWh.
Co ciekawe, Chevrolet Performance będzie certyfikować swoich dealerów do montażu elektrycznego zestawu. Dzięki odpowiedniemu przeszkoleniu i sprzętowi do pracy z zestawami zapewnią oni dobrą pracę całego pakietu. Narazie to tylko Chevrolet, jednak pokazuje, jaką drogę mogą obrać producenci broniąc się przed zakazami dla silników typu Diesel i benzynowych.