Bliski takiego wyczynu był w 2017 r. Kalle Rovanpera (także w Lipawie), ale sztuka udała sie dopiero synowi rajdowego mistrza świata z 2003 r. Petter Solberg jest zresztą na Łotwie, gdzie osobiście pogratulował synowi pierwszego zwycięstwa na szutrze w samochodzie R5. Podczas ostatniego etapu 17-letni Norweg z łotewską licencją wygrał 6 z 8 odcinków specjalnych.
Pierwszy raz na mecie w tym sezonie pojawili się obrońcy tytułu, Aleksiej Łukjaniuk i Aleksiej Arnautow. – Wszyscy mogą się cieszyć, że wreszcie dojechaliśmy – skwitował kierowca z Sankt Petersburga. Na Rosjan wylała się jednak fala krytyki za głośną sprawę przekroczenia prędkości na dojazdówkach nawet o 78 km/godz. Aktualnie jedyną zasądzoną karą jest grzywna 5000 euro.
Debiutanci w samochodzie R5, Mārtiņš Sesks i Krišjanis Caune wywalczyli podium w domowej imprezie. – Od 2014 r. startuję w każdej edycji tego rajdu, ale nigdy go nie wygrałem – powiedział Sesks. – Mam nadzieję, że to wkrótce nastąpi – dodał. Załoga Skody Fabii zostawiła za swoimi plecami pojedynkujacych się o prowadzenie w klasyfikacji sezonu Chrisa Ingrama (na przedostatnim odcinku uszkodził chłodnicę) oraz Łukasza Habaja.
Polak pilotowany przez Daniela Dymurskiego obronił prowadzenie przed Ingramem o 1 punkt, mimo braku bonusowych oczek za drugi etap. – W kontekście mistrzostw to naprawdę dobry wynik – podsumował Habaj. – Zdobyliśmy maksimum, które byliśmy w stanie. Ogólnie to był dla nas dobry weekend. Nie mieliśmy żadnych problemów. Popełniłem wczoraj jeden błąd, ale i tak jestem zadowolony. Dzięki utrzymaniu prowadzenia, w kolejnej rundzie – Rajdzie Polski – wciąż będzie posiadaczem pierwszego numeru startowego.
Po trzecim miejscu na Kanarach, Dariusz Poloński i Łukasz Sitek (Abarth 124 Rally Cup) tym razem zdobyli drugą lokatę w Abarth Rally Cup. – To był wspaniały weekend – podsumował Poloński, który zanotował dziś 2 sukcesy oesowe. – Oczywiście popełniliśmy pewne błędy. Było ciężko z tym samochodem, ale stanowiło to perfekcyjną lekcję.
Najlepsi w pucharowej stawce na Łotwie byli Andrea Nucita i Alina Bianca Pop, obejmując prowadzenie w klasyfikacji sezonu. Polacy awansowali na drugie miejsce ze stratą 4 punktów do Włochów.
Rajd Lipawy 2019 – wyniki końcowe (czołówka)
1. | Solberg O. – Johnston A. Volkswagen Polo GTI R5 |
1:40:31.9 |
2. | Łukjaniuk A. – Arnautow A. Citroën C3 R5 |
+22.7 +22.7 |
3. | Sesks Mārtiņš – Caune K. Škoda Fabia R5 |
+57.4 +34.7 |
4. | Ingram Chris – Whittock R. Škoda Fabia R5 |
+1:16.8 +19.4 |
5. | Habaj Łukasz – Dymurski D. Škoda Fabia R5 |
+2:17.7 +1:00.9 |
6. | Mareš Filip – Hloušek Jan Škoda Fabia R5 |
+3:02.4 +44.7 |
7. | Griebel M. – Kopczyk S. Škoda Fabia R5 |
+3:32.0 +29.6 |
8. | Arai H. – Minor-Petrasko I. Citroën C3 R5 |
+3:36.5 +4.5 |
9. | Brynildsen E. – Menkerud C. Škoda Fabia R5 |
+3:46.2 +9.7 |
10. | Adielsson M. – Johansson A. Citroën C3 R5 |
+4:12.6 +26.4 |
Rajdowe Mistrzostwa Europy 2019 – punktacja po 3. rundzie (czołówka)
1. | Habaj Łukasz | 71 | |
2. | Ingram Chris | 70 | |
3. | Łukjaniuk Aleksiej | 44 | |
4. | Solberg Oliver | 39 | |
5. | López Pepe | 35 |