Kamery osobiste zostaną zakupione z funduszy Programu Modernizacji Służb Mundurowych. Program pilotażowy kamer nasobnych dla policjantów trwał od grudnia 2017 roku. Testowano go w trzech województwach: mazowieckim, dolnośląskim i podlaskim. Na potrzeby programu kupiono 180 kamer wraz z niezbędnym wyposażeniem. Korzystali z niego policjanci ruchu drogowego, a także patroli interwencyjnych.
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji ma nadzieję, że dzięki możliwości rejestracji działań znacząco zmniejszy się poziom wątpliwości dotyczących pracy policjantów, a działania mundurowych staną się bardziej transparentne. Co raczej nie dziwi, podczas trwania programu testowego, zanotowano mniej skarg na interwencje funkcjonariuszy, a na dolnym śląsku nie było ich wcale.
Helena Michalak – Zastępca Komendanta Głównego Policji: Kamery mogą pracować w trybie ciągłym do 10 godzin. Będą przekazywać obraz i dźwięk w systemie szyfrowanym. (…) Moment rejestracji zdarzenia będzie pozwalał na identyfikację funkcjonariusza, który ją obsługuje, będzie również pozwalał na ustalenie daty i godziny interwencji.
System kamer na mundurach policjantów uniemożliwia jakąkolwiek ingerencję funkcjonariusza w długość nagrania i jego datę. Policjant po zakończeniu interwencji, poprzez włączenie i wstawienie kamery do bazy dokującej, będzie archiwizował te dane, ale nie będzie miał możliwości jakiejkolwiek ingerencji ani w datę, ani w długość tego nagrania.
Policjanci wyposażeni w kamery nasobne podejmując interwencje będą zobowiązani do każdorazowego rejestrowania jej – uprzedzając wcześniej, że taka czynność jest prowadzona.
W programie modernizacji policji na system kamer zagwarantowano kwotę 6 mln zł.