19-latek zostanie najmłodszym w historii fabrycznym kierowcą WRC? Kontrakt już podpisany

Jeden z najlepiej poinformowanych dziennikarzy rajdowych, David Evans ujawnił na łamach drukowanego Motorsport News, że Kalle Rovanpera ma już podpisany kontrakt z fabrycznym zespołem Toyoty. Umowa miałaby zapewnić 18-latkowi pełny sezon startów w Rajdowych Mistrzostwach Świata.

19-latek zostanie najmłodszym w historii fabrycznym kierowcą WRC? Kontrakt już podpisany
Podaj dalej

Źródła Motorsport News wskazują, że wszystko jest już dograne, ale na oficjalne ogłoszenie trzeba będzie poczekać do końca sezonu. Młody Fin musi wypełnić swoje zobowiązania wobec Skody, z którą zalicza program w mistrzostwach WRC 2 Pro.

W grze była nie tylko Toyota

Co prawda kontrakt z czeską marką obowiązuje jeszcze na 2020 r., ale szef Skoda Motorsport, Michal Hrabanek mówił już, że nie będzie robił przeszkód w dalszym rozwoju Rovanpery. Zresztą najbardziej wpływowy menedżer w WRC, Timo Jouhki potwierdził, że jego podopieczny posiada w kontrakcie odpowiednią klauzulę na możliwość odejścia do fabrycznego teamu WRC. Ujawnił także, że negocjacje prowadzone były także z Hyundaiem i M-Sport Fordem.

Jeżeli transfer do Toyoty potwierdzi się, to kierowca obchodzący 1 października swoje 19. urodziny zostałby najmłodszym kierowcą fabrycznym w WRC na pełen etat. Aktualnie ten rekord dzierży Jari-Matti Latvala, który zaliczył pełny sezon z Fordem w wieku 22 lat. W barwach producenta spod znaku błękitnego owalu wystąpił już jako 18-latek w Rajdzie Akropolu w 2003 r., ale wtedy nie był to kompletny program startów.

Nie jest tajemnicą, że kierujący zespołem Toyota Gazoo Racing, Tommi Makinen od dawna zabiega o zabezpieczenie usług syna Harriego Rovanpery (niegdyś także fabrycznego kierowcy w WRC – przyp. red.). Już w 2017 r. Kalle miał okazję przetestować Yarisa WRC. Już wtedy głośno mówiło się o przyklepaniu porozumienia. Menedżer talentu z Jyvaskyla wtedy uznał jednak, że lepiej będzie przygotować go poprzez starty w WRC 2 i WRC 2 Pro. Na zakończenie tegorocznego sezonu Rovanpera będzie mieć zaliczony start w każdym rajdzie z kalendarza WRC.

Niekomfortowo dla Tanaka?

Nadal nie wiadomo też jak może wyglądać przyszłoroczny skład Toyoty. Szef M-Sport Forda, Malcolm Wilson próbuje nakłonić do powrotu Ott Tanaka. Choć w Toyocie obecnie czuje się znakomicie, to pojawienie się Rovanpery może zakłócić nieco jego status absolutnego lidera. Istnieją obawy o to, że Makinen może faworyzować swojego rodaka.

Na cenzurowanym są z kolei Kris Meeke i Jari-Matti Latvala. Obaj popełniają błędy i prawdopodobnie jeden z nich opuści ekipę z Puuupoli po sezonie 2019. W przypadku odejścia Tanaka, obaj raczej mogliby liczyć na pozostanie. Trzeba jednak pamiętać, że na rynku swojego miejsca w WRC wciąż poszukują uznawani za regularnych: Hayden Paddon, Craig Breen i Mads Ostberg.

Największy rajdowy talent na świecie zamieni kombinezon na wojskowy mundur

Przeczytaj również