World RX Barcelona: Ekstrom rekordzistą mistrzostw świata. Wielka kraksa Solberga

Mattias Ekström w Audi S1 EKS RX quattro drugi raz z rzędu zwycięstwem otworzył sezon Rallycrossowych Mistrzostw Świata.Szwed tak jak przed rokiem wygrał zmagania na Circuit de Barcelona-Catalunya. Mistrz świata z 2016 r. w finale pokonał aktualnego czempiona globu Johana Kristofferssona w Volkswagenie Polo R WRX. Podium skompletował Sébastien Loeb (Peugeot 208 WRX), który fartem przebrnął przez kwalifikacje.

Z pole position do decydującego wyścigu ruszał Petter Solberg (VW Polo R WRX), mając obok siebie Ekströma. Szwed po starcie był minimalnie bardziej z przodu niż Norweg. Mattias napierał do wewnętrznej części i nie zostawił miejsca Solbergowi. Były mistrz świata WRC z całym impetem przestawił bandę z opon, spadając na ostatnie miejsce. Nad tym incydentem pochylą się jeszcze sędziowie. Na tylnym zderzaku Audi utrzymywał się Kristoffersson. Za nim podążał nowy w zespole Audi, Andreas Bakkerud. Sébastien Loeb zdecydował się na przejazd przez joker lap już na pierwszym kółku. Pierwsza dwójka odjechała rywalom.

World RX Barcelona: Ekstrom rekordzistą mistrzostw świata. Wielka kraksa Solberga
Podaj dalej

Na przedostatnim okrążeniu Kristoffersson zbliżył się do lidera na mniej niż pół sekundy. Ekström zdecydował się na jokera i wyjechał drugi przed Loebem. Kristoffersson wypracował przewagę 2,8 sekundy, ale na wyjściu z obowiązkowej dłuższej nitki toru już widział przejeżdżającego kierowcę Audi. Bardziej rozpędzony Volkswagen próbował atakować po zewnętrznej, ale Ekström także zaczął zjeżdżać do prawej tarki i urzędyjący mistrz świata musiał odpuścić. Zwycięstwo lidera Audi sprawia, że został samodzielnym liderem w ilości zwycięstw (13) w cyklu WRX, wyprzedzając Pettera Solberga.


Kwalifikacje w Montmeló padły łupem Solberga. Drugim miejscem po czterech biegach zaskoczył Timmy Hansen z Peugeota, który zostawił za sobą Kristofferssona, Ekströma i Bakkeruda. Niclas Grönholm wprowadził do półfinałów nowego Hyundaia i20. W pierwszej dwunastce znalazły się także oba Renault Mégane RS RX. Niespodzianką było dopiero 13. miejsca Loeba. Jednak team Peugeota wycofał przed półfinałami dwunastego Kevina Hansena i Francuz wskoczył na jego miejsce.

Pierwszy półfinał odbył się pod dyktando Solberga, z którym dalej awansowali Kristoffersson i Bakkerud. W drugim półfinale zapowiadało się na wygraną Timmy’ego Hansena, ale Szwed zderzył się z Fiestą Jānisa Baumanisa i Peugeot 208 zaparkował na torze. W tej sytuacji po wygraną sięgnął Ekström przed Loebem i Niclasem Grönholmem, zapewniając podczas debiutu i20-tki udział w finale.

Jeżeli Ekström nie dostanie kary od sędziów to będzie liderem mistrzostw świata z 3-punktową przewagą nad Kristoffersonem i czterech nad Solbergiem. [UPDATE]: Ekström został zdyskwalifikowany!

 

Przeczytaj również