Artykuł powstał w ramach płatnej współpracy z firmą ORLEN OIL.
Załogi mają wyposażenie bezpieczeństwa, a fani złote zasady kibicowania
Bezpieczeństwo to temat, którego nie można bagatelizować. Każdego roku przypominają o tym różne incydenty, które czasem kończą się niegroźnie, ale rezultatem innych są też najpoważniejsze konsekwencje. Należy bowiem pamiętać, że błąd może popełnić nawet najlepszy kierowca lub pilot. W samochodach wyczynowych nagle może dojść do zużycia jakiegoś podzespołu, przez który opanowanie auta jest niemożliwe.
Wyposażenie rajdówki i osobiste załogi często pomaga uchronić je od konsekwencji nawet wielokrotnego dachowania. Inaczej jest w przypadku fanów, dlatego są pewne złote zasady kibicowania na rajdach, których powinno się przestrzegać zawsze.

Zasada 1 – nie stój przy krawędzi drogi
Wiele najbardziej efektownych nagrań z rajdów samochodowych pochodzi często z ujęć kręconych bardzo blisko drogi odcinka specjalnego. Jednak należy pamiętać, że takie ujęcia nierzadko wykonują osoby akredytowane, które świadomie podejmują pewne ryzyko, ale mają też doświadczenie. Niezależnie od niego znajdowanie się zaraz przy krawędzi drogi to groźna pułapka. Nie tylko dlatego, że możemy oberwać kamieniami spod kół, niczym pociskiem.
Nawet drobna awaria lub pomyłka może doprowadzić do zmiany linii jazdy i zahaczenia o pobocze. Zwłaszcza w tak szybkiej imprezie, jaką jest ORLEN OIL 81. Rajd Polski trzeba mieć świadomość, że utrata panowania nad autem może zakończyć się bezwładnym sunięciem pojazdu. Z tego względu należy stać przynajmniej kilkanaście metrów od drogi, ale unikać też stref lądowania po hopach i obszarów za nimi. Auta są wtedy bardzo rozpędzone i może dojść do destabilizacji toru jazdy. Wówczas nawet Usain Bolt w primie mógłby nie zdążyć zareagować na czas.

Zasada 2 – Nie leż, nie siedź
Stania nie należy mylić z siedzeniem lub leżeniem, bo zawsze trzeba być przygotowanym do natychmiastowej ucieczki. Unikaj zatem rowów, bo z nich będziesz zbierać się najwolniej. Chcąc nagrać coś z efektownego miejsca, zaopatrz się w statyw i wróć w bezpieczny rejon. Lepiej zaryzykować kasację sprzętu niż własnej osoby.
Zresztą nieodpowiedzialne pozycje na odcinku mogą doprowadzić do jego odwołania. Centrum kierowania rajdem ma stały podgląd na żywo z każdego samochodu w rajdzie, nie tylko tzw. zerówek. W historii imprezy na Mazurach dochodziło już do odwoływania oesów z powodu niewłaściwego ustawienia fanów, co zwykle kończyło się dużym rozczarowaniem. Należy jednak pamiętać, że to organizatorzy ponoszą nie tylko moralną, ale i prawną odpowiedzialność za bezpieczeństwo. Delegat ds. bezpieczeństwa nie będzie się zatem narażać, jeśli coś w jego ocenie niesie zbyt duże ryzyko.

Zasada 3 – unikaj zewnętrznej części zakrętu
Najbezpieczniejszą formą oglądania ORLEN OIL 81. Rajdu Polski jest skorzystanie z wyznaczonych stref kibica. Są one zwykle ustawione w odpowiedniej odległości od drogi i w miejscach, w których nie powinno dojść do żadnej kryzysowej sytuacji. Zawsze jednak trzeba być na wszystko przygotowanym. Dlatego, jeżeli jesteś poza strefą kibica, to nigdy nie stawaj na zewnętrznej części zakrętu. Co to znaczy?
Wyobraź sobie, że rajdówka hamuje przed zakrętem, ale na jego wierzchołku nie skręca tylko jedzie dalej jakby droga była prosta. To właśnie w tym rejonie nie może być nikogo. Wiele takich miejsc będzie oklejonych biało-czerwoną taśmą. Za takową nigdy nie stawaj, nawet jeśli zbierze się tam grupa innych, nieodpowiedzialnych osób. Musisz polegać na własnym rozumie, ponieważ może zdarzyć się tak, że osoba zabezpieczająca oes może nie zapanować nad tłumem.

Zasada 4 – Uszanuj safeciarzy
Co roku kontrowersyjnym tematem są tzw. safeciarze, czyli osoby zabezpieczające odcinek z ramienia organizatora. Są one wyposażone zwykle odblaskowe kamizelki, a ich zadaniem jest przypominanie kibicom, gdzie nie należy stać. Niestety często zdarza się tak, że część kibiców uznaje ich uwagi za nadgorliwe lub psujące dobrą zabawę. Historia zna przypadki, że dochodziło nawet do agresji wobec nich.
Jednak to właśnie kibice powinni pamiętać, że to dzięki tym osobom, które dostają bardzo skromne wynagrodzenie, rajd zaliczany do mistrzostw Europy w ogóle może się odbyć. Pamiętajmy, że są to osoby, które dostały jasne wytyczne od organizatora, na co mają pozwalać, a na co nie. Nierzadko jest to lokalna społeczność, które nie musi wszystkiego wiedzieć o rajdach samochodowych. Należy je jednak uszanować, bo to nie one „wymyślają sobie” zasady w danej sekcji oesu.

Zasada 5 – zaplanuj przyjazd na oes na pół godziny przed startem
Pośpiech jest złym doradcą, dlatego warto wcześniej zaplanować przyjazd na odcinki specjalne. Zaleca się, aby pojawić się w upatrzonym punkcie nie później niż 30 minut przed startem pierwszej załogi. Dlaczego? Raz, że najlepsze miejsca mogą być już zajęte. Dwa, że nie zaparkujesz pod samym oesem. Pamiętajmy, że im bliżej godziny startu oesu, tym większy tłok będzie na parkingach i drogach dojazdowych. Warto zatem uzbroić się w cierpliwość, bo ORLEN OIL 81. Rajd Polski, jak co roku, przyciągnie całą masę kibiców. Zwłaszcza w obliczu znakomitych prognoz pogody. Także z ich względu należy pamiętać o ochronie przeciwsłonecznej i wodzie do picia.
Artykuł powstał w ramach płatnej współpracy z firmą ORLEN OIL, sponsorem tytularnym Rajdu Polski. Spółka ORLEN OIL zajmuje się produkcją i dystrybucją środków smarnych oraz produktów dla motoryzacji.