Z najnowszych danych U-Car wiemy, że tajwański rynek samochodowy nieco się kurczy (-14,2 proc.). Od stycznia do sierpnia 2025 r. zarejestrowano tam 263 910 samochodów. W samym zeszłym miesiącu było to 29 460 rejestracji. Spadki nie są szczególnym zmartwieniem ścisłej czołówki (4 marki), która przechodzi przez to suchą stopą. Minusy odnotowują producenci, którzy i tak mieli względnie niską sprzedaż.

Jeśli jeździć SUV-em, to z salonu Toyoty
W Tajwanie bestsellerowym modelem jest Toyota Corolla Cross (28 965 szt.). Tym SUV-em interesuje się tam coraz więcej osób, bo sprzedaż wzrosła o 42,3 proc. Udział w rynku to już 11 proc., co robi wrażenie w porównaniu do całej reszty. Druga w rankingu Toyota RAV4 (12 335 szt.) ma 4,7 proc. udziału w rynku.
Na podium awansował nowy mikrovan tajwańskiej marki CMC J Space (12 069 szt.). Tróję musiał opuścić inny van, Toyota Town Ace (11 514 szt.). W Top 5 jest jeszcze Toyota Yaris Cross (10 261 szt.), która jest SUV-em nr 3 w tym kraju. Na szóstym miejscu mamy Lexusa NX (7 805 szt.), czyli kolejny model koncernu Toyoty.

Najpopularniejszym elektrykiem jest tam Tesla Model Y (6 136 szt.), która wyprzedziła sedana Toyotę Corollę Altis (5 886 szt.). Pierwszą dziesiątkę uzupełniają Honda CR-V (5 642 szt.) i Mercedes GLC (4 891 szt.).
Tajwan strefą wolną od chińskich samochodów
O dominacji koncernu Toyoty świadczy jednak zwłaszcza ranking marek. Mimo kurczącego się rynku, Toyota (81 670 szt.) po 8 miesiącach ma tam ciut lepszy wynik niż rok temu. Wszystkie modele osobowe i lekkie dostawcze dają japońskiej marce aż 30,9 proc. udziału w rynku. Koncern dojeżdża rywali wraz ze swoją luksusową marką Lexus (20 427 szt.), co daje grupie już ponad 100 tys. rejestracji i 38,6 proc. udziału.
Tajwański CMC (16 983 szt.) przebił się do trójki, wykorzystując spadki sprzedaży Mercedesa (15 604 szt.) i Hondy (12 949 szt.), która tamten rok kończyła na podium. Dla niektórych zaskoczeniem może być fakt, że nie ma tam szybko rosnących marek chińskich. Jednak import aut z tego sąsiedniego kraju jest tam zabroniony. Wykorzystanie podzespołów produkowanych w Chinach też podlega obwarowaniom.