Wspomnienie 24h Le Mans 2017: Ostatnia perła w koronie Porsche

Wspomnienie 24h Le Mans 2017: Ostatnia perła w koronie Porsche

5 interakcji

Podaj dalej

W połowie czerwca z uwagą będziemy śledzić wydarzenia związane z 86. edycją 24 godzin Le Mans, której oficjalnym partnerem jest francuska marka olejowa Motul. Warto przypomnieć sobie jak wyglądała ubiegłoroczna rywalizacja w najbardziej prestiżowym wyścigu długodystansowym świata.

Termin edycji 2017 w odróżnieniu od jeszcze wcześniejszej nie kolidował z kalendarzem Formuły 1. W tym celu specjalnie przesunięto o tydzień termin Grand Prix Azerbejdżanu, aby kierowcy z królowej sportów motorowych mogli przystąpić do zmagań (w 2016 Nico Hulkenberg nie mógł obronić triumfu z Porsche).

Przed zawodami w punktacji Długodystansowych Mistrzostw Świata przewodzili kierowcy Toyoty – Anthony Davidson, Kazuki Nakajima i Sébastien Buemi (50 pkt). Brytyjsko-japońsko-francuskie trio wygrało dwie pierwsze rundy sezonu WEC, co stawiało ich w roli faworytów. Moc prototypów kategorii LMP2 została nieco podrasowana, a silniki V8 w identycznej specyfikacji dostarczał Gibson.

Rekord w kwalifikacjach

Toyota zaprezentowała dominujące tempo wygrywając wszystkie 3 sesje kwalifikacyjne. Jednak to nie liderzy punktacji wywalczyli pole position, a Toyota z nr 7 (Mike Conway, Kamui Kobayashi, Stéphane Sarrazin). W Q2 Kobayashi pokonał Circuit de la Sarthe w rekordowym czasie 3:14,791. Japończyk pobił tym samym rekord fabrycznego kierowcy Porsche, Neela Janiego o 2 sekundy, który został ustanowion w kwalifikacjach w 2015 r.

Toyoty z nr 7 i 8 utworzyły zatem pierwszy rząd, przed dwoma prototypami Porsche. Stawkę sześciu pojazdów LMP1 uzupełnił trzeci samochód Toyoty (nr 9) i prototyp ekipy ByKolles Racing Team, z którym pierwotnie miał związać się Robert Kubica. Polak zrezygnował jednak z programu po nieudanych przedsezonowych testach na Monzy.

Sensacja z LMP2 wisiała w powietrzu

Wyścig 24 godzin Le Mans przy bardzo słonecznej pogodzie wystartował nowy szef Formuły 1, Chase Carey. Toyota z nr 7 utrzymała prowadzenie, ale pozostali rywale w LMP1 zaczęli się wykruszać. Po 3,5 godzinie Porsche z nr 2 musiało zjechać do boksu na naprawę przedniej osi, tracąc kontakt z czołówką. Godzinę później z walki o wygraną wypadła Toyota z nr 8, w której także musiano dokonać napraw w depo.

10 godzin później pewnie przewodzący w stawce Kobayashi nieoczekiwanie musiał się zatrzymać i zakończyć jazdę Toyotą nr 7. Doszło do awarii sprzęgła, a napęd hybrydowy nie był w stanie doprowadzić prototypu do pitlane. Kłopotów nie uniknął także trzeci pojazd Toyoty (nr 9), który miał kolizję z prototypem LMP2 i doznał awarii skrzyni biegów.

Sytuacja wydawała się wygodna dla Porsche. Stawce bezpiecznie przewodził model 919 Hybrid z nr 1, ale awaria poskromiła także i ten pojazd na 4 godziny przed końcem zmagań. W tej sytuacji po raz pierwszy w historii na prowadzeniu znalazł się samochód LMP2 zespołu Jackie Chan DC Racing, w którym zmieniali się Ho-Pin Tung, Thomas Laurent i Oliver Jarvis.

Honoru LMP1 broniło Porsche z nr 2, które miało problemy w pierwszej fazie wyścigu. Jednak Timo Bernhard, Brendon Hartley i Earl Bamber sukcesywnie odrabiali straty i ostatecznie odebrali sensacyjne zwycięstwo ekipie Jackiego Chana, dublując jeszcze Orecę chińskiego zespołu. Na trzeciej pozycji finiszował prototyp LMP2 zespołu Rebellion Racing. Team wspierany przez firmę Motul został zdyskwalifikowany, ponieważ mechanicy wycięli część tylnego nadwozia, aby dostać się do rozrusznika. Stanowiło to naruszenie homologowanego elementu i podium przypadło drugiemu prototypowi Jackie Chan DC Racing.

Jednym autem LMP1, który zdołał ukończyć wyścig, oprócz zwycięskiego Porsche na oponach Michelin, była Toyota z nr 8, sklasyfikowana na ósmej pozycji.

Wyniki 24 godzin Le Mans 2017

Poz. Klasa Nr Zespół Kierowcy Podwozie Okr. Czas
Silnik
1 LMP1 2 Germany Porsche LMP Team Germany Timo Bernhard
New Zealand Brendon Hartley
New Zealand Earl Bamber
Porsche 919 Hybrid 367 24:01:14.075
Porsche 2.0 L Turbo V4
2 LMP2 38 China Jackie Chan DC Racing China Ho-Pin Tung
France Thomas Laurent
United Kingdom Oliver Jarvis
Oreca 07 366 +1 okr.
Gibson GK428 4.2 L V8
3 LMP2 37 China Jackie Chan DC Racing United States David Cheng
France Tristan Gommendy
United Kingdom Alex Brundle
Oreca 07 363 +4 okr.
Gibson GK428 4.2 L V8
4 LMP2 35 France Signatech Alpine Matmut France Nelson Panciatici
France Pierre Ragues
Brazil André Negrão
Alpine A470 362 +5 okr.
Gibson GK428 4.2 L V8
5 LMP2 32 United States United Autosports United States William Owen
Switzerland Hugo de Sadeleer
Portugal Filipe Albuquerque
Ligier JS P217 362 +5 okr.
Gibson GK428 4.2 L V8
6 LMP2 40 France Graff Australia James Allen
United Kingdom Richard Bradley
France Franck Matelli
Oreca 07 361 +6 okr.
Gibson GK428 4.2 L V8
7 LMP2 24 China CEFC Manor TRS Racing Thailand Tor Graves
Switzerland Jonathan Hirschi
France Jean-Éric Vergne
Oreca 07 360 +7 okr.
Gibson GK428 4.2 L V8
8 LMP1 8 Japan Toyota Gazoo Racing Switzerland Sébastien Buemi
Japan Kazuki Nakajima
United Kingdom Anthony Davidson
Toyota TS050 Hybrid 358 +9 okr.
Toyota 2.4 L Turbo V6
9 LMP2 47 Italy Cetilar Villorba Corse Italy Andrea Belicchi
Italy Roberto Lacorte
Italy Giorgio Sernagiotto
Dallara P217 353 +14 okr.
Gibson GK428 4.2 L V8
10 LMP2 36 France Signatech Alpine Matmut France Romain Dumas
United States Gustavo Menezes
United Kingdom Matt Rao
Alpine A470 351 +16 okr.

Dołącz do dyskusji

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News