Loeb elektrykiem, Ogier C3 WRC
Elektryczne prototypy Andros Sport 01 zdominowały finał 29. sezonu Trophee Andros, zorganizowanego na piłarskim stadionie Stade de France. W podparyskim Saint-Denis finały na swoją korzyść rozstrzygnęli Aurelien i Oliver Panis. Drugie lokaty zdobyli Franck Lagorce i jego zmiennik, Sebastien Loeb. 9-krotny mistrz WRC debiutował w wyścigach na lodzie.
https://www.facebook.com/citroenracing/videos/355844491675141/
Jeszcze przed imprezą 4 z rzędu trofeum zapewnił sobie Jean-Baptiste Dubourg (Renault Captur), którego zmiennikiem podczas superfinału był Andrea Dubourg. Pokazowe przejazdy po lodowej bieżni Stade de France wykonał aktualny rajdowy mistrz świata, Sebastien Ogier za kierownicą Citroena C3 WRC.
Komplet punktów Solberga
Oliver Solberg (17 l.) i Aaron Johnston odnieśli drugie z rzędu zwycięstwo w rajdowych mistrzostwach Łotwy. Załoga Volkswagena Polo GTI R5 wygrała 44. Rallijs Sarma o blisko półtorej minuty z Georgiem Grossem i Raigo Molderem, którzy dysponowali Fordem Fiestą WRC. Najniższy stopień podium wywalczyli zwycięzcy 6 z 8 odcinków specjalnych (przygoda na OS5), Nikołaj Griazin i Jarosław Fiedorow (Skoda Fabia R5).
Tempo na podium prezentował wracający do Skody Fabii R5, Filip Nivette pilotowany przez Kamila Kozdronia. Rajdowy mistrz Polski z 2017 r. uszkodził chłodnicę na OS5. Na mecie zobaczyliśmy 4 polskie załogi. Maciej Stolarski i Bartosz Dzienis (Mitsubishi Lancer Evo IX) zajęli 16. miejsce (4. w LRC1), a Łukasz i Tomasz Kotarbowie (Lancer Evo X) 17. lokatę (5. w LRC2). Mariusz Zapała i Łukasz Włoch (Ford Fiesta R5) zajęli 5. miejsce w EMV2. Mikołaj Kempa i Mateusz Martynek (Lancer Evo IX) zamknęli klasyfikację, obciążeni 5,5-minutową karą.
Proton Iriz R5 po homologacji
Zbudowany przez Mellors Elliot Motorsport, Proton Iriz R5 uzyskał homologację FIA (w 2020 r. samochód ma pojawić się w mistrzostwach świata). Rajdówka malezyjskiej marki została zaprezentowana w minioną niedzielę podczas brytyjskiego Riponian Stages Rally. Oliver Mellors z Ianem Windressem doprowadzili Iriza R5 na drugim miejscu ze stratą 28 sekund do Matta Edwardsa i Johna Millingtona w Fordzie Fiesta R5+.
GRC Europe buduje prestiż
Nowa seria Global Rallycross Europe, która wystartuje w ostatni weekend czerwca zdobyła kolejne znane nazwisko ze świata sportów motorowych. Do kategorii GRC Titans dołącza Stephane Sarrazin. Francuz ma na koncie m.in. występ w F1, zwycięstwo oesowe w WRC (jako fabryczny kierowca Subaru), drugie miejsca w 24 godzinach Le Mans i starty w Formule E.
W inauguracyjnym sezonie GRC Europe zobaczymy też m.in. byłą gwiazdę WRC, Haydena Paddona oraz znanych z World RX braci Kevina i Timmy’ego Hansenów. Do startów i promocji serii zaangażowani są także Alex Wurz i Toomas Heikkinen.
Haas rozpoczął prezentacje
Rich Energy Haas F1 Team jako pierwszy zespół Formuły 1 zaprezentował barwy na sezon 2019. Amerykański team zaopatrywany przez Ferrari zmienił malowanie na czarno-złote pod kątem tytularnego sponsora, producenta napojów energetycznych. Grafiki prezentują także tegoroczny samochód VF19, który na żywo zostanie pokazany 18 lutego na torze Circuit de Catalunya pod Barceloną.
Toyota poprawi statystyki w 24h Le Mans
Długodystansowe Mistrzostwa Świata (WEC) utrzymały jedyny fabryczny zespół w kategorii LMP1 – Toyotę. Japoński producent potwierdził zaangażowanie na sezon 2019-2020, w którym marka będzie mogła wygrać dwie edycje 24 godzin Le Mans (bez realnej konkurencji). Kierowcy zostaną potwierdzeni w późniejszym terminie. Toyota nie określiła się, co do dalszego zaangażowania w serii WEC, w której od sezonu 2020/2021 kategorię LMP1 zastąpią Hypercary (wciąż nazwa robocza).
Prezes FIA znów zachęca do rajdów transgranicznych
W obliczu nadchodzącej redukcji liczby europejskich rund w kalendarzu WRC, Jean Todt ponownie zachęca do organizacji rajdów na terenie kilku krajów (w 2014 r. Rajd Polski przebiegał także przez Litwę). Trudności w przeprowadzaniu tego typu imprez widzi jednak promotor WRC, który zwraca uwagę na komplikacje związane z różnymi standardami prawnymi na ternie sąsiednich państw.
Promotor WRC i FIA mają różne wizje kalendarza Rajdowych Mistrzostw Świata
FIA i WRC Promoter GmbH są jednak zgodni co do tego, aby Rajdowe Mistrzotwa Świata odwiedzały nowe, pozaeuropejskie destynacje. Na dużych rynkach (jak np. Chiny) zależy zespołom fabrycznym. Promotor WRC jest także zdania, że w Ameryce Łacińskiej i dużej części Azji młodzież jest bardziej zainteresowana motorsportem niż w Europie.
Promotor WRC tłumaczy redukcję europejskich rund młodzieżą zajętą grami i smartfonami
Historyczne Monte niełaskawe dla Polaków
Michel Badosa i Mogens Reidl w 50-letnim Renault 8 wygrali 22. edycję Rallye Monte-Carlo Historique. Po trzech próbach na regularność, Stanisław i Andrzej Postawkowie (Zastava 1100 Special) zajmowali sensacyjne drugie miejsce, ale ostatecznie zajęli 21. lokatę. Najwyżej z Polaków na 17. pozycji sklasyfikowano Jacka Millera i Macieja Orzechowskiego. Załoga Fiata X1/9 przed końcowymi nocnymi odcinkami (m.in. przez Col de Turini) widniała na 7. lokacie. Piotr Cisowski z córką Natalią (Fiat 125p) dotarli do Monako na 46. miejscu. Kolejengo „dużego Fiata” na metę przywiozły Ewa Galińska Postawka i Anna Postawka.
Zmarł twórca systemu HANS
W miniony wtorek, w wieku 75 lat zmarł dr Robert Hubbard, twórca systemu HANS. Jego urządzenie jest dziś jednym z najistotniejszych elementów wyposażenia bezpieczeństwa zawodnika w sportach motorowych. Od 2003 r. kołnierz odciążający siły działające na głowę i szyję podczas wypadku jest obowiązkowy w F1. Dziś jest obowiązkowy we wszystkich poważniejszych seriach sportów motorowych.
Zmarł twórca systemu HANS, który uratował życie wielu kierowcom rajdowym i wyścigowym
Nowy pilot Przygońskiego
Czwarty w samochodowej stawce Rajdu Dakar 2019, Kuba Przygoński rozpocznie kolejny sezon w rajdach terenowych z niemieckim pilotem Timo Gottschalkiem. 44-latek ma na koncie zwycięstwo w Dakar Rally z 2011 r., gdy nawigował Nassera Al-Attiyaha. Dotyhczasowy pilot Polaka, Tom Colsoul powraca do Bernharda ten Brinke, fabeycznego kierowcy Toyoty South Africa.
Kuba Przygoński zmienia pilota. W jego CV m.in. zwycięstwo w Rajdzie Dakar
Nowe WRC w segmencie C?
W tym roku FIA chce opracować nowy regulamin techniczny dla samochodów WRC, który będzie obowiązywał od 2022 r. Oprócz proponowanego wcześniej napędy hybrydowego rozważane jest przejście z nadwozi segmentu B (obowiązkowe od 2011 r.) do segmentu C (który był obecny dobrowolnie w WRC w latach 1997-2010). Zmiana może być skrojona pod Volkswagena, który mógłby chcieć promować w WRC hybrydowego Golfa GTE oraz pod Subaru, mogące powrócić z kultową Imprezą lub WRX STI.
Samochody WRC od 2022 r. powrócą do segmentu C? Przynęta na Volkswagena i Subaru?
Azerbejdżan na 5 lat w F1
Grand Prix Azerbejdżanu będzie obecne w kalendarzu Formuły 1 przynajmniej do końca 2023 r. Organizatorzy ulicznego wyścigu w Baku podpisali nowy kontrakt z Liberty Media. W ostatnich dwóch sezonach GP Azerbejdżanu było wybierane wyścigiem roku w F1. Azerowie goszczą królową sportów motorowych od 2016 r. (w pierwszym roku jako Grand Prix Europy).
Rajd Dakar w Afryce Południowej?
ASO rozważa przenosiny Rajdu Dakar z Ameryki Południowej z powrotem do Afryki. Rywalizacja miałaby jednak odbyć się wyłącznie na południowej półkuli bez wizyty w senegalskim Dakarze. Start i metę może gościć stolica RPA, Kapsztad. Podczas 2-tygodniowej wyprawy zawodnicy mieliby udać się w kierunku enklawy RPA, Lesotho. Stamtąd etapy prowadziłyby do Botswany (w tym pustnię Kalahari) i do Angoli, gdzie zorganizowano by dzień przerwy. Powrót do Kapsztadu odbyłby się zachodnimi wybrzeżami Afryki przez Namibię.
Rajd Dakar 2020 wraca do Afryki? Wyciekła mapa proponowanej trasy