WRC #26: Elektryzacja i hybrydyzacja rajdów. Poobijany Loeb. Pirelli nie chce juniorów w F1

Motorsportowy rok dotarł już do przełomu stycznia i lutego. W ostatnim tygodniu ciekawych wydarzeń w sportach motorowych nie brakowało i jak co poniedziałek zapraszamy na jego podsumowanie w Wyczerpującym Raporcie Całotygodniowym (WRC).

WRC #26: Elektryzacja i hybrydyzacja rajdów. Poobijany Loeb. Pirelli nie chce juniorów w F1
Podaj dalej

Hirvonen wraca do wygrywania

Tylnonapędowe Fordy Escorty RS 1800 Mk2 opanowały podium historycznego rajdu na regularność Legend Boucles a Bastogne. Na belgijskich trasach najlepiej poradził sobie czterokrotny wicemistrz WRC, Mikko Hirvonen z pilotem Jarno Ottmanem. Fin był trzeci po pierwszym etapie, ale w niedzielę przeprowadził udany atak, zostawiając za sobą Frederica Caprasse, a także Adrian Fernemonta.

Julkaissut Herve Tusoli Lauantaina 2. helmikuuta 2019

W imprezie kontynuującej Legend Boucles de Spa wystartowali też m.in. dyrektor ds. rajdów w FIA, Yves Matton (Porsche 911 SC, 1 wygrany odcinek) oraz obecny wicemistrz WRC, Thierry Neuville (w sobotę awarii uległ silnik jego A-grupowego Opla Corsy). Steve Rockingham i Fiona Scarrett zaprezentowali Subaru Imprezę 555, którą Krzysztof Hołowczyc i Maciej Wisławski zdobyli mistrzostwo Europy w 1997 r.

Regularny początek Postawków

Michel Badosa i Mogens Reidl w Renault 8 z 1969 r. prowadzą po dwóch dniach 22. Rallye Monte-Carlo Historique. W prestiżowym rajdzie na regularność po niedzieli 2. miejsce w klasyfikacji generalnej zajmuje polska załoga Zastavy 101 Special – Stanisław Postawka/Andrzej Postawka. Zdobywcy najniższego stopnia podium z 2018 r. zawdzięczają swoją pozycję udanemu wynikowi na inauguracyjnej probie z Montauban sur Ouvèze do Saint André de Rosans.

Z powodu dużych opadów śniegu, w niedzielę rozegrano tylko 1 z 4 testów regularności. Piotr i Natalia Cisowscy (Polski Fiat 125p) po trzech ZR byli sklasyfikowani na 13. pozycji, a Jacek Miller i Maciej Orzechowski (Fiat X1/9) na 27. lokacie. Ewa Galińska Postawka i Anna Postawka (125p) znajdują się na 170. miejscu.

Rajd Meksyku ze znakiem zapytania

Kłopoty z dostawami paliwa, zwłaszcza w centralnej części Meksyku, zdaniem lokalnych mediów w stanie Guanajuato stawiają pod znakiem zapytania sprawną organizację północnoamerykańskiej rundy WRC. Niedawno w kraju odwołano już kilka międzynarodowych imprez. Powodem paraliżu paliwowego są nasilone działania gangów paliwowych, które odpowiedziały w ten sposób na wdrożenie przez nowego prezydenta kraju strategii walki z procederem kradzieży paliwa. Organiatorzy Rally Mexico (7-10 marca) zapewniają jednak, że rajd powinien odbyć się bez przeszkód.

WRC: Rajd Meksyku zostanie odwołany przez działania gangów paliwowych?

Loeb koziołkował Hyundaiem

Sebastien Loeb i Daniel Elena zaliczyli dachowanie Hyundaiem i20 Coupe WRC na zimowych testach przed Rajdem Szwecji. 9-krotny mistrz świata uderzył w bandę, co zapoczątkowało dalszy rozwój wydarzeń. Hyundai Motorsport przekazał, że Francuzom nic się nie stało.

Sebastien Loeb rolował w trakcie testów przed Rajdem Szwecji

Sauber jako Alfa

Alfa Romeo Sauber F1 Team w sezonie 2019 będzie występować pod nazwą Alfa Romeo Racing. Włoska marka z grupy Fiata samodzielnie będzie tytułować zespół F1, co nie zmienia niczego w strukturach Saubera, który nadal jest właścicielem zespołu. Kierowcami teamu zaopatrywanego w silniki Ferrari będą w 2019 r. Kimi Raikkonen i Antonio Giovinazzi.

Juniorzy nie będą testować opon

FIA uregulowała zasady testów opon Pirelli dla Formuły 1. Ekipy nie będą mogły już delegować lub (jak to często miało miejsce) sprzedawać młodym kierowcom sesji w bolidach F1. Testy ogumienia będą mogły być wykonywane tylko przez doświadczonych zawodników z F1. Celem nowej dyrektywy technicznej jest pomoc firmie Pirelli w skuteczniejszym rozwoju opon, dzięki informacjom zwrotnym od najlepszych kierowców.

Czy elektryczne rajdy Extreme E będą kolejną żyłą złota twórcy Formuły E?

Twórca Formuły E bierze się za elektryczne rajdy

W styczniu 2021 r. wystartuje nowa seria rajdów elektrycznych SUV-ów pod nazwą Extreme E. Za projektem stoi twórca Formuły E, Alejandro Agag oraz dyrektor sportowy McLaren F1, Gil de Ferran.

Rywalizacja będzie odbywać się najbardziej niedostępnych rejonach świata (Arktyka, Himalaje, Sahara, Amazonia, Ocean Indyjski). Samochody z podwoziem Spark Racing Technologies będą wykrzystywać technologie z Formuły E. Zmagania SUV-ów zostaną przeprowadzone na kilku-, kilkunastokilometrowych odcinkach w podziale na grupy. Najlepsi awansują do fazy pucharowej.

Zamiast relacji na żywo zdecydowano się na długometrażowe filmy dokumentalne, które przygotuje zdobywca Oscara, Fisher Stevens. Kierownikiem ekspedycji będzie David de Rothschild.

Promotor WRC puszcza oko do Polski

Dyrektor zarządzający spółką promującą WRC, Oliver Ciesla w rozmowie z niemieckim Rallye Magazin po raz kolejny dał wyraźny sygnał, że chętnie zobaczy Rajd Polski z powrotem w WRC. Szutrowa impreza na Mazurach jest doceniana za dobrą organizację, licznie zgromadzonych kibiców. Zaletą Polski jest też duży rynek samochodowy, co ma duże znaczenie dla producentów obecnych w WRC.

Promotor WRC chce, aby Rajd Polski był kandydatem do nowego kalendarza

Paddon z WRC do rallycrossu

Do ubiegłego sezonu fabryczny kierowca Hyundaia w WRC, Hayden Paddon zaliczy inauguracyjny sezon Global Rallycross Championship. Nowozelandczyk dołącza do kategorii GRC Titans, gdzie wykorzystywane są identyczne podzespołowo Pantery RX6. Zwycięzca 1 rundy WRC będzie startować z karoserią Hyundaia i30.

W serii organizowanej przez Maxa Puchera wystąpią też m.in. Alex Wurz, Toomas Heikkinen oraz bracia Timmy i Kevin Hansenowie.

Mistrzowie WRC wyróżnieni przez FIA

Rok po mistrzach świata F1, rajdowi czempioni globu WRC zostali dołączeni do Galerii Sław FIA. Na gali w Paryżu pojawili się Walter Röhrl, Ari Vatanen, Miki Biasion, Carlos Sainz, Didier Auriol, Tommi Mäkinen, Marcus Grönholm, Petter Solberg i Sébastien Loeb.

Bjorna Waldegarda reprezentował syn Mathias, Hannu Mikkolę syn Juha, Colina McRae ojciec Jimmy, a Richarda Burnsa siostra Jo. Oprócz wymienionych do FIA Hall of Fame dołączono Sebastiena Ogiera, Timo Salonena, Stiga Blomqvista i Juhę Kankkunena.

Hybrydowe naciski na 2022

Prezes FIA, Jean Todt w trakcie Rajdu Monte Carlo podkreślił, że konieczna jest implementacja nowych technologii do nowego regulaminu technicznego WRC, który będzie obowiązywał od 2022 r. Konkretne przepisy, mające obejmować hybrydyzację układów napędowych mają zostać ustalone jeszcze w tym roku, aby producenci mieli wystarczający czas na prace rozwojowe. Celem zmian jest zainteresowanie serią WRC nowych producentów.

Dlaczego prezes FIA chciałby hybrydowe WRC od 2022 r.?

World RX potrzebuje jeszcze jednego

Volkswagen oraz Ford zadeklarowały zainteresowanie przystąpieniem do Elektrycznych Rallycrossowych Mistrzostw Świata od 2021 r. Promotor serii, która ma zlikwidować w World RX spalinowe Supercars potrzebuje do 29 marca znaleźć jeszcze jednego chętnego producenta. Bez trzech zespołów fabrycznych FIA nie zaakceptuje globalnej rangi mistrzostw.

Heller do WRC 2 Pro z Pieniążkiem?

Według naszych źródeł, Kamil Heller zastąpi Przemysława Mazura w roli pilota Łukasz Pieniążka. Kierowca pochodzący z Częstochowy w sezonie 2019 wystąpi w co najmniej 10 rundach WRC 2 Pro w barwach M-Sport Ford World Rally Team. W ubiegłym tygodniu Pieniążek testował w Estonii Forda Fiestę R5 przed Rajdem Szwecji.

WRC 2: Heller zastąpi Mazura w fabrycznej Fieście R5 Pieniążka?

Bernie odzyska F1?

Według johnwallstreet.com Liberty Media badają możliwości odsprzedaży udziałów w F1, które nabyła w 2017 r. od Berniego Ecclestone’a. Mówi się, że Brytyjczyk miałby tanio odzyskać udziały, na sprzedaży których zarobił 8 mld dolarów. Pomysły Amerykanów spotykają się z częstym sprzeciwem zespołów i promotorów wyścigów F1.

Przeczytaj również