WRC #10: Rosyjski cień nad Europą. Nowy rekord i marka w DTM

WRC #10: Rosyjski cień nad Europą. Nowy rekord i marka w DTM

Podaj dalej

Drugi tydzień października był naprawdę obfity w wiele wydarzeń motorsportowych. Najważniejsze z nich podsumowujemy w Wyczerpującym Raporcie Całotygodniowym (WRC).

fot. Gregory Lenormand / DPPI

ERC pod dyktando Rosjan

Nikołaj Griazin i Jarosław Fiedorow wygrali Rajd Lipawy, ostatnią rundę Rajdowych Mistrzostw Europy. Rosjanie jeżdżący z łotewskimi licencjami wywalczyli tym samym wicemistrzostwo Europy i mistrzostwo w ERC Junior U28.

Na Łotwie pierwsze 8 pozycji w klasyfikacji generalnej zajęli użytkownicy Skody Fabii R5. Na podium obok zwycięzców stanęli Chris Ingram z Rossem Whittockiem oraz Fredrik Ahlin z Joakimem Sjobergiem. W czołowej piątce uplasował się Łukasz Habaj z Danielem Dymurskim, dla których to najlepszy tegoroczny wynik.

W czołówce klasyfikacji kierowców ERC uplasowali się w tym roku Aleksiej Łukjaniuk (150 pkt), Nikołaj Griazin (129), Bruno Magalhaes (115), Fabian Kreim (101), Chris Ingram (90), Norbert Herczig (63), Simos Galatariotis (50) i najwyżej sklasyfikowany z Polaków, Grzegorz Grzyb (49).

Popisy Meeke’a, Chmielewski wygrał klasę

W San Marino odbyła się 16. edycja RallyLegend. W prestiżowym pojedynku aut WRC z różnych epok najlepiej poradzili sobie Craig Breen i Scott Martin w Citroenie C4 WRC. Takim samym autem, ze stratą ponad pół minuty, drugie miejsce zajęli Luca Pedersoli i Anna Tomasi. Czołową trójkę skompletowali Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen w Fordzie Focusie RS WRC w specyfikacji ’08.

W kategorii Kitcar trzecie miejsce, a pierwsze w klasie Kitcar2, zajęli Jan Chmielewski z Michałem Majewskim. Polacy zaprezentowali Citroena C2 S1600. Piąci w generalce Kitcarów (czwarci w Kitcar1) byli Arkadiusz Kula z Jarosławem Janaszem (Renault Megane Maxi).

W kategorii Stars, po raz pierwszy od wyrzucenia z fabrycznego zespołu Citroena, zaprezentował się Kris Meeke. Brytyjczyk dosiadł Forda Fiestę RS WRC, którym Mads Ostberg wygrał w 2012 r. swój jedyny rajd w WRC (Portugalia). Z kolei w Audi Quattro A2 pokazali się reprezentanci Go+ Cars, Grzegorz Olchawski i Łukasz Wroński.

Antoszewski z mistrzostwem

Po raz pierwszy w 12-letniej historii Swift Cup Europe tytuł mistrzowski powędrował do Polaka. Jan Antoszewski zagwarantował sobie pierwsze miejsce w punktacji podczas ostatniego weekendu wyścigowego na Red Bull Ringu. Kierowca z Poznania wyprzedził o 18,5 punktu Bendeguza Molnara i o 37 punktów Adama Lengyela.

Topolewski pod nieobecność Kuchara

Ostatnia runda Oponeo Mistrzostw Polski Rallycross w kategorii Supercars zakończyła się triumfem Dariusza Topolewskiego. Kierowca Forda Fiesty WRX minął metę na Motoparku Toruń jako drugi z uszkodzonym wspomaganiem, ale zwycięstwo przyznano mu po 5-sekundowej karze dla Mikołaja Otto (Mitsubishi Lancer RX), który uderzał w samochód Topolewskiego przed jego wyprzedzeniem.

Czołową trójkę Supercars uzupełnił Mateusz Ludwiczak. Najlepszy po kwalifikacjach i pierwszy w półfinale, Marcin Gagacki dotarł za podium ostatniego biegu przez uszkodzoną półoś Volkswagena Polo GTI RX. W rundzie nie wystartował Tomasz Kuchar, który już wcześniej zapewnił sobie obronę tytułu mistrza Polski.

W czołówce punktacji Supercars, Kuchar (150 pkt) wyprzedził Gagackiego (134), Otto (130) i Topolewskiego (111). Tytuł w SuperNational zgarnął Paweł Melon mimo równej liczby punktów z Radosławem Raczkowskim (po 156). Już na poprzedniej rundzie mistrzostwa w klasach zapewnili sobie Łukasz Światowski (RWD Cup), Łukasz Grzybowski (SC Cup) i Jacek Górniak (126p Cup).

Sukcesy Polaków na FIA Hill Climb Masters

Tegoroczny triumfator Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski, Michał Ratajczyk (Mitsubishi Lancer Evo IX) był najszybszym z reprezentantów naszego kraju podczas prestiżowego FIA Hill Climb Masters. Kierwca Daftracing był drugi w klasie E1 na 3,31-kilometrowym podjeździe pod Madonna della Cima w Gubbio. W Pucharze Narodów reprezentacja Polski zajęła 19. miejsce.

Najszybszy na trasie w prowincji Perugia był Christian Merli, który Osellą FA30 jako jedyny złamał barierę 78 sekund (1:17,85). Faworyt imprezy, Simone Faggioli zaliczył piruet już w pierwszym podjeździe wyścigowym, uszkadzając tył prototypu Norma M20FC. Mimo to, Włoch zajął drugie miejsce ze stratą 0,72 sekundy.

DTM: Rekordowa pogoń Rasta

Hockenheimring gościł ostatnią weekend wyścigowy DTM. Oba wyścigi padły łupem Rene Rasta. Kierowca Audi pobił rekord serii wygrywając 6 wyścigów z rzędu, ale ten wyczyn nie pozwolił mu na obronę mistrzowskiej korony. Tytuł po 13 latach ponownie zdobył Gary Paffett (Mercedes), który spróbuje swoich sił w nowym sezonie Formuł E. Brytyjczyk obronił prowadzenie w punktacji dzięki czwartemu i trzeciemu miejscu.

Na podium klasyfikacji kierowców Gary Paffett (255) wyprzedził Rene Rasta (251) i Paula di Restę (233). Na pożegnanie z DTM, Mercedes obsadził 2 pierwsze miejsca w klasyfikacji zespołowej. Najniższy stopień podium przypadł ekipie Audi Sport Team Rosberg.

Kristoffersson nie ma litości

Pewny drugiego z rzędu tytułu rallycrossowego mistrza świata, Johan Kristoffersson wygrał 10. rundę w sezonie World RX, a pierwszą w karierze na niemieckim torze Estering. Za liderem fabrycznego zespołu Volkswagena (zapewnił sobie mistrzostwo) finiszował duet EKS Audi Sport, Mattias Ekstrom i Andreas Bakkerud. Niclas Gronholm (Hyundai i20) po raz trzeci w sezonie zameldował się na 4. lokacie. Jako piątego sklasyfikowano Pettera Solberga, któremu na 5. okrążeniu posłuszeństwa odmówił przegrzany silnik Polo. Finał trzeba było powtórzyć po groźnej kraksie Kevina Hansena (Peugeot 208).

Mick Schumacher mistrzem Europy F3

Syn siedmiokrotnego mistrza świata Formuły 1, Mick Schumacher zdobył pierwszy tytuł mistrzowski w single-seaterach. 19-latek wygrał Mistrzostwa Europy F3. Podczas ostatniego weekendu na Hockenheimringu, kierowca startujący niegdyś pod pseudonimem Mick Junior, zajął dwa drugie miejsca. To wystarczyło do utrzymania pierwszej lokaty przed Danem Ticktumem (junior Red Bulla) i Robertem Szwarcmanem (junior Ferrari).

WEC: Toyota z dubletem na Fuji

Mike Conway, Kamui Kobayashi i Jose Maria Lopez odnieśli pierwsze zwycięstwo w supersezonie 2018-2019 Długodystansowych Mistrzostw Świata. Trio fabrycznej Toyoty TS050 Hybrid z nr 7 pokonało o 11,440 sekundy prototyp nr 8, w którym zmieniali się Sebastien Buemi, Kazuki Nakajima i Fernando Alonso. Najniższy stopień podium ze stratą 4 kółek dla Rebellion Racing zdobyli Neel Jani, Andre Lotterer i Bruno Senna.

Potwierdzone kalendarze F1 i WRC 2019

W miniony piątek w Paryżu obradowała Światowa Rada Sportów Motorowych. Do najważniejszych wydarzeń spotkania można zaliczyć zatwierdzenie kalendarzy Formuły 1 i Rajdowych Mistrzostw Świata na sezon 2019 oraz powołanie do życia kategorii WRC2 Pro. Obszerne sprawozdanie możecie przeczytać w poniższym artykule.

FIA ustaliła kalendarz F1, WRC 2019. Zapadło kilka kluczowych decyzji

Kolejny tor z F1 w World RX

Po ogłoszeniu, że nowy sezon Rallycrossowych Mistrzostw Świata rozpocznie się na torze Yas Marina w Zjednoczonych Emiratch Arabskich, promotor serii pochwalił się pozyskaniem kolejnej areny z F1. Na potrzeby rallycrossu modyfikacji ulegnie tor Spa-Francorchamps. Nitka będzie wykorzystywać kultowe zakręty Eau Rouge i Radillon. Umowę na organizację tam World RX of Benelux podpisano na 5 lat.

F1: Russell w Williamsie

George Russell podpisał, jak informuje komunikat, wieloletni kontrakt z zespołem Williamsa na starty w Formule 1. Nieoficjalnie za juniorem Mercedesa stoi budżet oraz zniżki na jednostki napędowe niemieckiego producenta. 20-latek jest jednym z faworytów do zdobycia tegorocznego mistrzostwa F2.

Przygoński z Pucharem Świata

5 lat po Krzysztofie Hołowczycu, Puchar Świata FIA w Rajdach Terenowych znów trafił w polskie ręce. Kuba Przygoński i Tom Colsoul zapewnili sobie trofeum po tym jak już po pierwszym etapie Rallye du Maroc musiał wycofać się Władimir Wasiliew. Marokańską imprezę w samochodowej stawce zwyciężyli Nasser al-Attiyah i Mathieu Baumel (Toyota Hilux). Przygoński i Colsoul (Mini John Cooper Works Rally) zajęli drugą lokatę. Na trzecim miejscu finiszowali Cyril Despres i Jean-Paul Cottret, którzy po raz pierwszy dosiedli Mini John Cooper Works Buggy.

Na jedną rundę przed końcem Kuba Przygoński zgromadził 330 pkt, podczas gdy drugi Martin Prokop skompletował 220 oczek. Władimir Wasiliew spadł na trzecią lokatę (117 pkt).

Rafał Sonik wywalczył drugie miejsce w Pucharze Świata FIM. Krakowski quadowiec zgarnął także Veteran Trophy, w którym rywalizują zawodnicy powyżej 45. roku życia.

Kris Meeke łączony z Toyotą

Tygodnik Motorsport News jest przekonany, że Kris Meeke wróci do Rajdowych Mistrzostw Świata w sezonie 2019. Brytyjczyk miał już podpisać kontrakt z Toyotą, w której będzie towarzyszył Ottowi Tanakowi i Jari-Mattiemu Latvali. Miejsca dla triumfatora 5 rajdów WRC ma zrobić Esapekka Lappi. Fina ma przygarnąć Citroen Racing, gdzie liderem będzie Sebastien Ogier.

Kajetanowicz i Pieniążek do Katalonii

Organizatorzy Rajdu Katalonii opublikowali listę zgłoszeń na imprezę. Po raz trzeci w tym sezonie dojdzie do polskiego pojedynku w WRC 2. Łukasz Pieniążek z Przemysławem Mazurem zmierzą się z 20 rywalami w stawce WRC 2, m.in. z Kajetanem Kajetanowiczem i Maciejem Szczepaniakiem. W tej kategorii spodziewany jest także światowy debiut Volkswagena Polo GTI R5, którego poprowadzą Eric Camilli oraz Petter Solberg. Ostatni tegoroczny start w mistrzostwach świata zaliczą rekordziści cyklu, Sebastien Loeb i Daniel Elena (Citroen C3 WRC).

Aston Martin w nowym sezonie DTM

Po opuszczeniu serii DTM przez Mercedesa, nową marką koncernu Daimlera w mistrzostwach będzie Aston Martin. Mercedes udzieli wsparcia ekipie R-Motorsport, który przygotuje samochody na bazie Aston Martinów Vantage.

Organizatorzy ujawnili główną część kalendarza na sezon 2019. DTM rozpocznie i zakończy się na Hockenheimringu. W ciągu sezonu kierowcy będą rywalizować także na Zolder, Misano, Norisringu, Assen, Brands Hatch, Lausitzringu i Nurburgringu. W terminarzu mają znaleźć się także 2 imprezy, którym towarzyszyć będzie japońska seria Super GT.

Dołącz do dyskusji

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News