Volvo przeprojektuje sedany i kombi na SUV-y. Szwedzka marka zapowiada strategię 8x8

Volvo rozważa przyszłość bez samochodów w klasycznych nadwoziach typu sedan i kombi. Najlepszym tego przykładem może być niedawno zaprezentowany model ES90, który choć jest sedanem, to jednak ma nieco podwyższone zawieszenie i mniej tradycyjne linie. Szef marki przytacza strategię produktową na najbliższe lata. 

Volvo-EX30-Cross-Country 2025
Podaj dalej

Materiał powstał przy płatnej współpracy z firmą Volvo

Volvo ze strategią 8×8

Volvo EX30 Cross Country
fot. materiały prasowe

Szwedzka firma przygotowuje się do przyszłości bez tradycyjnych samochodów w nadwoziach sedan i kombi. Mimo to, Volvo uważa, że wszystkie samochody obecne w jej aktualnym portfolio mają już te same cechy. Ewolucja sedanów, czy kombi w hatchbacki/liftbacki takie jak ES90, a także wzrost popularności SUV-ów oznacza, że Volvo nadal może zaspokoić potrzeby klientów takich aut jak klasyczne V60, czy V90. 

Marka odnosi duże sukcesy w kategorii SUV-ów ze swoimi XC60 i XC90. Teraz przekształca też resztę portfolio w nieco podwyższone samochody, takie jak przestronny hatchback w postaci ES90. Choć jeśli mielibyśmy określić go jedną kategorią, to wciąż jest to sedan. Mimo to, otrzymał większy prześwit i zmienioną linię dachu dla lepszej aerodynamiki. 

Szef marki Volvo, Jim Rowan, zapytany o to, czy firma widzi siebie za kilka lat bez tradycyjnych kombi, odpowiedział: „Tak, bo myślę, że to się zmieniło, prawda? SUV-y zmieniają się wraz z wysokością jazdy. Jedną z rzeczy, które zmieniły się na przestrzeni lat, jest wysokość jazdy. Z naszymi sedanami, jak ES90, zobaczycie, że podnosimy wysokość jazdy, a nie obniżamy. Dostajemy mnóstwo miejsca w samochodach elektrycznych. Nie mamy silnika, więc możemy popchnąć kabinę do przodu i uzyskać więcej miejsca na bagażnik.”

Volvo XC60 R-Design
fot. materiały prasowe

XC60 w miejsce V90?

Jim Rowan przypomniał także o długoterminowej strategii Volvo „8×8”. Mówi ona o ośmiu nowych samochodach w trakcie ośmioletniego cyklu. W połowie życia każdego z nich ma pojawić się także duży facelifting. W jej ramach nie ma jednak miejsca dla samochodów typu kombi. Rowan powiedział także, że strategia może zmienić się w „7×7”, co naturalnie zostawi jeszcze mniej miejsca na niszowe modele. 

Jim Rowan:Utrzymanie tych modeli na rynku jest drogie, a uruchomienie ich z marketingowego punktu widzenia jest jeszcze droższe. 

Zamiast szukać niszy, Volvo chce wypełniać luki obecnymi modelami. I tak na przykład rola XC60 może zostać rozszerzona o wypełnienie miejsca tego, które wcześniej zajmowało V90. 

Przeczytaj również