Volvo EX30 z najmniejszym śladem węglowym w historii firmy. Jak to osiągnąć?

Volvo EX30 może pochwalić się najmniejszym śladem węglowym ze wszystkich w pełni elektrycznych samochodów szwedzkiego producenta do tej pory. Aby to osiągnąć, Volvo wykorzystało do maksimum swój technologiczny know-how. A jak kształtują się te liczby i jak przekładają się na realne „oszczędności”? Wystarczy powiedzieć, że elektryczne EX30 przy przebiegu 200 000 kilometrów wyprodukuje o 60% mniej CO2 w całym swoim cyklu niż napędzane paliwem XC40. 

Volvo EX30 / mały SUV / lakier Cloud Blue / reflektor
Podaj dalej

Materiał powstał przy płatnej współpracy z firmą Volvo.

Volvo EX30 najbardziej ekologiczne w historii firmy

308182_Stockholm_Tech_Hub
fot. Volvo

Raporty dotyczące śladu węglowego dają nam dobry pogląd na to, jak dany pojazd przyczynia się do zanieczyszczenia naszej planety w całym swoim cyklu życia. Począwszy od wydobycia i obróbki materiałów wykorzystanych do jego produkcji. Przez tankowanie czy ładowanie, naprawy, aż po złomowanie samochodu, które jest ostatnim etapem. 

Jeśli założymy, że energia wykorzystywana do ładowania Volvo EX30 będzie pochodzić z elektrowni wiatrowej, w skali światowej i europejskiej będzie przyczyniać się do zmniejszenia śladu węglowego odpowiednio o 42 procent i 22 procent. To tylko podkreśla konieczność inwestowania w czystą i odnawialną infrastrukturę. Dzięki niej samochody elektryczne mogą uwolnić swój prawdziwy potencjał jeśli chodzi o ekologię. 

Jonas Otterheim, szef ds. klimatu w Volvo Cars:Przejście na samochody elektryczne jest kluczem do ograniczenia zmian jakie zachodzą w naszym klimacie. Jednakże, aby jeszcze bardziej ograniczać emisje, konieczna jest przejrzystość. Badając ślad węglowy naszego EX30 i rozpoznając najważniejsze materiały oraz procesy, chcemy dostarczyć ważnych danych, które mogą pomóc naszej firmie stać się jeszcze bardziej ekologiczną. Ale możemy pomóc także całemu przemysłowi.

Volvo EX30 / tył / samochody elektryczne
fot. Volvo Cars

Volvo dokonało obszernego przeglądu śladu węglowego trzech ze swoich elektrycznych samochodów, jakie pojawiły się na rynku od 2019 roku. Mowa o modelach EX40, EC40 oraz EX30. Dzięki upublicznieniu tych raportów, producent ma nadzieję, że klienci będą w stanie podejmować bardziej świadome decyzje dotyczące wyboru swojego kolejnego samochodu. 

A będzie tylko lepiej

Jest to ważny krok w drodze Volvo do osiągnięcia zerowej emisji gazów cieplarnianych netto. Producent nie zapomina o tym, że samochód nie służy tylko do jazdy. Należy pamiętać także o etapie projektowania, rozwoju, budowy i transportu. To zapewnia liczne możliwości ograniczenia emisji gazów cieplarnianych. Model EX30 stanowi znaczący krok naprzód. 

Nie bez znaczenia pozostaje także udział materiałów pochodzących z recyklingu, jakie znajdziemy w modelu EX30. Jest on najwyższy ze wszystkich dotychczasowych samochodów Volvo. Około 1/4 aluminium i prawie 1/5 stali pochodzi z recyklingu. Ponadto, około 17 procent wszystkich tworzyw sztucznych w samochodzie, od elementów wnętrza, po zderzaki, wykonano z materiałów pochodzących z recyklingu. 

Volvo EX30 / Cloud Blue / tył
fot. Volvo Cars

Ale to jeszcze nie koniec. Producent w przyszłości będzie w stanie jeszcze bardziej ograniczyć wpływ EX30 na CO2 poprzez współpracę z dostawcami w całym łańcuchu. Do 2025 dostawcy akumulatorów będą pracować nad zmniejszeniem emisji powstających podczas produkcji. Dzięki temu, a także szeregowi innych działań, producent chce osiągnąć „zero netto”.

Przeczytaj również