Materiał powstał przy płatnej współpracy z firmą Volvo.
Volvo EX30 najbardziej ekologiczne w historii firmy
Raporty dotyczące śladu węglowego dają nam dobry pogląd na to, jak dany pojazd przyczynia się do zanieczyszczenia naszej planety w całym swoim cyklu życia. Począwszy od wydobycia i obróbki materiałów wykorzystanych do jego produkcji. Przez tankowanie czy ładowanie, naprawy, aż po złomowanie samochodu, które jest ostatnim etapem.
Jeśli założymy, że energia wykorzystywana do ładowania Volvo EX30 będzie pochodzić z elektrowni wiatrowej, w skali światowej i europejskiej będzie przyczyniać się do zmniejszenia śladu węglowego odpowiednio o 42 procent i 22 procent. To tylko podkreśla konieczność inwestowania w czystą i odnawialną infrastrukturę. Dzięki niej samochody elektryczne mogą uwolnić swój prawdziwy potencjał jeśli chodzi o ekologię.
Jonas Otterheim, szef ds. klimatu w Volvo Cars: – Przejście na samochody elektryczne jest kluczem do ograniczenia zmian jakie zachodzą w naszym klimacie. Jednakże, aby jeszcze bardziej ograniczać emisje, konieczna jest przejrzystość. Badając ślad węglowy naszego EX30 i rozpoznając najważniejsze materiały oraz procesy, chcemy dostarczyć ważnych danych, które mogą pomóc naszej firmie stać się jeszcze bardziej ekologiczną. Ale możemy pomóc także całemu przemysłowi.
Volvo dokonało obszernego przeglądu śladu węglowego trzech ze swoich elektrycznych samochodów, jakie pojawiły się na rynku od 2019 roku. Mowa o modelach EX40, EC40 oraz EX30. Dzięki upublicznieniu tych raportów, producent ma nadzieję, że klienci będą w stanie podejmować bardziej świadome decyzje dotyczące wyboru swojego kolejnego samochodu.
A będzie tylko lepiej
Jest to ważny krok w drodze Volvo do osiągnięcia zerowej emisji gazów cieplarnianych netto. Producent nie zapomina o tym, że samochód nie służy tylko do jazdy. Należy pamiętać także o etapie projektowania, rozwoju, budowy i transportu. To zapewnia liczne możliwości ograniczenia emisji gazów cieplarnianych. Model EX30 stanowi znaczący krok naprzód.
Nie bez znaczenia pozostaje także udział materiałów pochodzących z recyklingu, jakie znajdziemy w modelu EX30. Jest on najwyższy ze wszystkich dotychczasowych samochodów Volvo. Około 1/4 aluminium i prawie 1/5 stali pochodzi z recyklingu. Ponadto, około 17 procent wszystkich tworzyw sztucznych w samochodzie, od elementów wnętrza, po zderzaki, wykonano z materiałów pochodzących z recyklingu.
Ale to jeszcze nie koniec. Producent w przyszłości będzie w stanie jeszcze bardziej ograniczyć wpływ EX30 na CO2 poprzez współpracę z dostawcami w całym łańcuchu. Do 2025 dostawcy akumulatorów będą pracować nad zmniejszeniem emisji powstających podczas produkcji. Dzięki temu, a także szeregowi innych działań, producent chce osiągnąć „zero netto”.