Szwajcarzy nadal lubują się w autach 4×4
Spojrzenie na rynek szwajcarski jest dość istotne, bo to jeden z krajów, z którego Polacy lubią kupować używane samochody. Ich rygorystyczne przeglądy techniczne sprawiają, że auta z tamtych dróg są często w nienagannym stanie przez cały okres użytkowania. Warto zatem przyglądać się, czego jest tam teraz najwięcej, aby w przyszłości wiedzieć, w czym będzie można przebierać.

W tym roku Szwajcarzy nieco przystopowali z kupowaniem nowych samochodów. Najnowsze dane Auto Suisse wskazują na 3,4-procentowy spadek rejestracji. Mimo tego po 11 miesiącach 2025 r. udało się przekroczyć próg 200 tys. (206 993 szt.) nowych aut na drogach. W samym listopadzie przybyło tam 19 615 nowych aut, czyli o 0,4 proc. mniej niż w tym samym miesiącu rok temu. Ciekawostką jest fakt, że spada tam liczba nowych aut z napędem na 4 koła, choć nadal stanowią ponad połowę (50,2 proc.) szwajcarskich wyborów.
Volkswagenowi wyszedł bestseller
Najpopularniejszym samochodem w Szwajcarii tym razem prawdopodobnie zostanie Volkswagen Tiguan (4 364 szt.). Popyt na tego dużego SUV-a wzrósł o 7,2 proc., co w tym roku pozwoliło na wyraźne prowadzenie. Wiceliderem na miesiąc przed końcem roku jest Mercedes GLC (3 868 szt.), którego 12 miesięcy temu nie było nawet na podium.

Tegoroczne Top 3 uzupełni ubiegłoroczny bestseller, Tesla Model Y (3 713 szt.). W razie mocnego zamknięcia kwartału, możliwe jest odbicie drugiej lokaty. Obrona tytułu rzutem na taśmę jest mało realna, ale nie takie zwroty akcji obserwowaliśmy w przypadku Tesli.
Po listopadzie najbliżej podium jest tam Skoda Kodiaq (3 549 szt.). SUV-owi czeskiej marki idzie lepiej niż Volkswagenowi Golfowi (3 455 szt.). Niezłą sprzedaż notuje też Skoda Karoq (3 152 szt.), za którą trwa zacięty pojedynek trzech modeli. Niewielkie różnice między sobą mają bowiem Toyota Yaris (3 056 szt.), BMW X1 (3 027 szt.) i Audi Q3 (3 002 szt.). Czołową dziesiątkę zamyka Skoda Elroq (2 896 szt.).

Skoda przed niemiecką klasą premium
Wśród marek po kolejny triumf w Szwajcarii zmierza Volkswagen (22 240 szt.). Jednak Skoda (19 936 szt.) okazała się w tym roku godnym konkurentem. W pokonanym polu zostawiła tam rozchwytywane marki premium: BMW (18 751 szt.), Mercedesa (16 776 szt.) i Audi (15 215 szt.). Pięciocyfrowy rezultat zabezpieczyła tam jeszcze tylko Toyota (10 546 szt.). Do końca roku tego progu raczej nie osiągną już Hyundai (8 291 szt.) czy Renault (8 269 szt.). Na ósemkę z przodu może za to liczyć Dacia (7 954 szt.), a także Volvo (7 465 szt.).