Volkswagen zaprezentował elektrycznego odpowiednika Golfa GTI. Jest szybszy i mocniejszy

Volkswagen zaprezentował właśnie najbardziej gorącą wersję elektrycznego ID.3 GTX Performance. To odpowiednik spalinowego Golfa GTI, który od 0 do 100 km/h może rozpędzić się w 5,6 sekundy. I musimy przyznać, że to elektryk, który nam się podoba! Niemcy zaoferują także wersję GTX (bez Performance), której sprint do setki zajmie o 0,4 sekundy dłużej. 

VW-ID.3-GTX-00002-1536x959
Podaj dalej

Doczekaliśmy się elektrycznego „Golfa GTI”

VW-ID.3-GTX-00002-1536x959
fot. VW

Po dokładnie 49 latach od prezentacji pierwszego Golfa w sportowej odmianie, Volkswagen pokazał światu pierwszego gotowego do produkcji elektryka. Co prawda nie z oznaczeniem GTI, a GTX, aby odróżnić go od spalinowej wersji, ale to tak naprawdę jego pełnoprawny odpowiednik.  Co ciekawe, Niemcy równocześnie zaprezentowali także usportowioną wersję ID.7 GTX. 

Po raz pierwszy Volkswagen zaprezentował koncept ID.X jeszcze w 2021 roku, jednak zaprezentowany dziś ID.3 GTX różni się w kilku znaczących obszarach. Podczas gdy ID.X korzystał z dwóch silników i miał napęd na cztery koła, obecny korzysta z jednego silnika APP550 zamontowanego z tyłu i ma napęd na tylne koła. 

Silniki elektryczne Volkswagena w ostatnim czasie przeszły sporo modyfikacji. Pojedynczy silnik montowany w modelach ID.4 otrzymał wzrost mocy, dlatego też Niemcy zdecydowali się na tego typu rozwiązanie. 

Volkswagen ID.3 GTX w dwóch wersjach 

VW-ID.3-GTX-00002-1536x959
fot. VW

Modele podstawowe oznaczone po prostu jako GTX otrzymują jeden silnik o mocy 282 KM, który znajdziemy także w ID.4 z napędem na cztery koła. Sprint od 0 do 100 km/h w tej wersji zajmie 6 sekund. To nie jest szczególnie imponujący wynik jak na elektryka pozycjonowanego jako sportowy, prawda? Należy jednak zaznaczyć, że wersja ta jest sporo szybsza od najmocniejszego ID.3 o mocy 201 KM, który do setki rozpędza się w 7,3 sekundy. 

VW chyba wyczuł pismo nosem, że to może być niewystarczające, więc przygotował od razu drugą wersję GTX Performance. Ma on taki sam moment obrotowy 545 Nm, ale za to odrobinę więcej mocy – 322 KM. Potrzebuje on 5,6 sekundy aby zobaczyć 100 km/h na zegarach. 

VW-ID.3-GTX-00002-1536x959
fot. VW

Dla porównania – najnowszy Golf GTI Mk8.5 ma 266 KM, napęd na przednią oś i rozpędza się do setki w 6,2 sekundy. Oznacza to, że elektryczna wersja jest sporo szybsza. Pytanie jednak, czy będzie dawała tak samo dużo radości z jazdy jak spalinowa wersja? 

Zasięg i wnętrze 

Oba modele otrzymały tę samą baterię 79 kWh, która powinna wystarczyć na przejechanie 600 kilometrów na jednym ładowaniu. Baterie mogą być ładowane przy prędkości 175 kW. Każda wersja otrzymała także poprawki zawieszenia, wydajność GTX poprawia się również dzięki amortyzatorom DCC. Powinny one poprawić zarówno komfort, jak i kontrolę nad samochodem. 

VW-ID.3-GTX-00002-1536x959
fot. VW

Fani klasycznych GTI nie będą zadowoleni, widząc że we wnętrzu nie ma klasycznej dla GTI tapicerki. Mamy jednak czerwone szwy i chromowane plakietki GTX na sportowej kierownicy, czy podstawowych sportowych siedzeniach.

Przeczytaj również