Samochody elektryczne są za drogie dla klientów
Volkswagen, podobnie jak wielu innych producentów, bardzo duży nakład swoich sił kładzie na samochody elektryczne. Niezachwiana wiara w tę technologię powinna jednak zacząć przekładać się na coraz większą sprzedaż. A przynajmniej takie są oczekiwania. Rzeczywistość jest jednak nieco inna, a kierownictwo zaczyna chyba przygotowywać swoich pracowników do mało przyjemnych kroków.
Samochody elektryczne, nie tylko Volkswagena, ale jako takie, nie radzą sobie ostatnio w Niemczech najlepiej. Pomimo ogromnych wysiłków (VW daje aż 44-procentowe rabaty) ich sprzedaż nadal spada. A to rzecz jasna ma największy wpływ na producentów krajowych, dla których zawsze lokalny rynek powinien być numerem jeden.
Dane z kwietnia pokazują, że samochód elektryczny kupiło 29 700 klientów. Dotyczy to wszystkich marek i jest to liczba nie najgorsza, bo stanowi tylko 0,2 procent spadku w porównaniu z ubiegłym rokiem. Ale gdy weźmiemy pod uwagę udział w rynku, nie jest już tak różowo. Ponieważ ogólna sprzedaż rośnie, udział w rynku elektryków maleje. W porównaniu z poprzednim rokiem spadł z 14,7% do 12,2%. W czasach, gdy samochody te miały zacząć dominować drogi naszego zachodniego sąsiada, nie jest to raczej wynik, którym można się chwalić.
Volkswagen zaczyna myśleć bardziej realistycznie niż wcześniej
Dowodzą o tym słowa dyrektora finansowego firmy. Przyznał on w wewnętrznym mailu cytowanym przez niemieckie News 38, że producent życzy sobie zbyt wiele pieniędzy za samochody elektryczne. I nie uważa tego za coś akceptowalnego.
Arno Antiltz, dyrektor finansowy VW: – Koszty odpowiadające marce premium i mobilność nie idą w parze dla wszystkich. Dotyczy to zwłaszcza naszych niemieckich fabryk, które obecnie produkują większość naszych samochodów elektrycznych.
W tym co mówi dyrektor finansowy nie ma nic rewolucyjnego. Chodzi bardziej o ukrytą wiadomość. Jeśli elektryki mają być akceptowalne dla klientów, koszty muszą spaść, a wydajność wzrosnąć. Nowy program oszczędnościowy zdaniem Antiltza musi być wprowadzany bardzo konsekwentnie.